5 tips om deze blauwe maandag door te komen

doorValérie Wautersop 21/01/2019

Het is vandaag alweer blauwe maandag, de meest deprimerende dag van het jaar. Met deze vijf tips kan jij de maandagblues verslaan.

1. Zoek het daglicht op

Probeer zoveel mogelijk (zon)licht mee te pikken. Natuurlijk licht stabiliseert de serotonine in je bloed en wakkert de productie van endorfine aan, de twee hormonen die een positieve invloed hebben om je humeur. 

2. Zet een stapje in de wereld

Of het nu joggen, snelwandelen, fietsen of gewoon de hond uitlaten is: lichaamsbeweging heeft een enorm positieve invloed op je humeur. Na een flukse wandeling of een stevige rondje fietsen voel je je ongetwijfeld kalmer en gelukkiger. 

3. Lach! 

Door te lachen zorg je er automatisch voor dat er heel wat chemische stoffen vrijkomen in je brein die ervoor zorgen dat je je gelukkiger voelt. Je lichaam zal zichtbaar ontspannen en het kan zelfs een positieve invloed hebben op je bloeddruk. Bovendien werkt lachen aanstekelijk, dus je zorgt er meteen ook voor dat een ander zich beter voelt. Win-win!

4. Wees dankbaar

Uit onderzoek blijkt dat wie de tijd neemt om even stil te staan bij wat hij of zij wél heeft zich energieker en meer optimistisch voelt. Maak dus een lijstje met de dingen waarvoor je dankbaar bent en je zal je humeur meteen voelen verbeteren. 

5. Wees altruïstisch

Onderzoek toonde al meermaals aan dat altruïstisch gedrag een positieve invloed heeft op je gemoed. Doe eens iets liefs voor een ander, zonder dat je er zelf belang bij hebt. Zo’n gebaar hoeft trouwens helemaal niet groot te zijn: een oprecht compliment kan al wonderen doen.