7 tips voor een betere nachtrust

doorNele Annemansop 16/03/2018

Onze nachtrust is heilig, maar jammer genoeg liggen we vaak nog uren te woelen vooraleer we de slaap echt kunnen vatten. Voeg deze kleine veranderingen toe aan je dagelijkse routine en je slaapt gegarandeerd beter ’s nachts.

1. Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op
Het doel is om je slaap-waakcyclus voorspelbaar te maken en om je biologisch ritme te stabiliseren. Laat je dus niet verleiden om in het weekend uit te slapen. Door elke dag op exact hetzelfde moment op te staan zal je ook elke avond op hetzelfde moment moe worden.

2. Zorg voor genoeg zonlicht
Natuurlijk licht speelt een grote rol in je slaapcyclus omdat het helpt om je interne lichamelijke klok te regelen. Je lichaam reageert het meest op zonlicht tussen 6 uur en 8.30 uur ’s morgens. Helaas laat de zon zich tijdens deze gure herfstdagen maar weinig zien en komt ze pas op tegen 8 uur. Probeer toch om elk zonnestraaltje mee te pikken om zo een heerlijke nachtrust tegemoet te gaan.

3. Blijf gehydrateerd op de juiste momenten
Je weet vast al dat het belangrijk is om veel water te drinken tijdens de dag. Maar probeer om na 22 uur ’s avonds – zelfs als ben je nog niet klaar met je dagelijkse taken – geen water meer te drinken. Als je dat wel doet, knoei je met je slaapcyclus elke keer als je wakker wordt om te plassen.

4. Las een relaxmoment in
Om een hectische dag van je af te schudden volstaat het om even tien minuten te relaxen en je hoofd leeg te maken. Dat ontspannend moment zal je ’s avonds slaperiger maken.

5. Beweeg
Al is het maar een wandeling van twintig minuten tijdens je lunch: het is de moeite waard. Beweging maakt je spieren moe zodat je minder rusteloos bent als je moet gaan slapen. Ga niet net voor bedtijd sporten want dat zal je slaap alleen maar verstoren omdat je hartslag nog te hoog is.

6. Laat je geliefde portie cafeïne aan de kant staan
Als je een slapeloze nacht wil voorkomen, drink je het best geen cafeïne meer na 14 uur.

7. Maak een to-dolijst (en negeer hem daarna)
Maak een to-dolijst voor de volgende dag en laat hem daarna rusten. Je zal zien dat je de slaap beter kan vatten omdat je weet wat je doelen voor morgen zijn.

Slaap je nog altijd slecht in? Probeer dan zeker deze relax- en slaapthee van Phytosun.