8 redenen waarom je je slaapprobleem niet mag negeren

doorRedactieop 24/04/2018

We hebben allemaal weleens moeite om in te slapen of een ronduit slechte nacht. Omdat we te veel stress hebben, omdat we te laat gingen sporten, of omdat een vervelende mug maar rond ons hoofd blijft zoemen. Eén verstoorde nacht is geen ramp, maar heb je er frequent last van, dan kan je je slaapprobleem beter zo snel mogelijk aanpakken!

Drie jaar, zolang duurt het gemiddeld vóór iemand hulp zoekt voor zijn slaapprobleem. Maar omdat slaap echt belangrijk is geven we je graag acht redenen waarom je beter wel meteen hulp zoekt.

1. Als je goed slaapt, kan je je beter concentreren
Wist je dat anderhalf uur te weinig slaap in één nacht er al voor zorgt dat je 32 procent minder alert bent overdag? Je prestatieniveau daalt met 11 procent.
2. Een gezonde nachtrust maakt van jou een positivo
Slaaptekort maakt ons maar liefst 40 procent kwetsbaarder voor depressieve klachten en angsten. Een depressie kan zorgen voor slaapproblemen, maar ook het omgekeerde is mogelijk: een depressie kan het gevolg zijn van een langdurig slaapprobleem.
3. Je wordt er mooier van
De term ‘schoonheidsslaapje’ bevat wel degelijk waarheid: voldoende slaap zorgt ervoor dat je er goed uitziet. Je zou het zelfs de beste nachtcrème kunnen noemen die er is.
4. Voldoende slapen bevordert je seksleven
Slecht slapen doet je libido dalen, terwijl vrijen net een uitstekend slaapmiddeltje is. Het zorgt voor een goede bloeddoorstroming en voor een ontspannen roes, waardoor je makkelijker in slaap kan vallen.
5. Je weerstand stijgt
Wanneer we slapen kan ons lichaam zich herstellen van geleverde inspanningen, en dat geldt ook voor je immuunsysteem. Goede slapers zijn daardoor minder vatbaar voor ziektes en ervaren ook een sneller herstel als ze ziek zijn.
6. Genoeg nachtrust maakt je slanker
Obesitas wordt gelinkt met slaaptekort. Onderzoek toont aan dat wie minder dan 6 uur per nacht slaapt 30 procent meer risico loopt op obesitas dan mensen die 7 tot 9 uur slapen. Slaaptekort zorgt namelijk voor een trager werkende stofwisseling én voor extra productie van de hormonen die ons aanzetten tot eten en snoepen ...
7. Je leeft langer
Verschillende studies wezen het al uit: je slaapkwaliteit en -kwantiteit hebben ook een invloed op je levensverwachting.
8. Slaap vermindert pijn
Uit onderzoek blijkt dat mensen met chronische pijn vaker een slaapprobleem hebben dan wie gezond is. De pijn zorgt er enerzijds voor dat ze wakker blijven, maar anderzijds versterkt het slaaptekort ook hun pijn

Duwtje in de rug nodig om in dromenland te raken?

Fytostar SleepFit®+ Melatonine is een fytocomplex met hoogwaardige extracten van valeriaan, melisse en passiebloem die helpen het inslapen te bevorderen. De valeriaan en melisse ondersteunen daarnaast het doorslapen. Het extract van slaapmutsje en hop helpen bovendien de slaapkwaliteit te bevorderen. Deze formule bevat ook L-tyrosine en vitamine B12. Met SleepFit®kies je voor een complete formule voor een rustige nacht en een fitte dag.