8 verrassende manieren waardoor je je metabolisme vertraagt

doorNele Annemansop 16/07/2019

Ja, je hebt het allemaal al eerder gehoord: alles wat je moet je doen om je metabolisme te versnellen is meer spieren aanmaken, veel ijswater drinken en minder stilzitten. Maar blijkbaar zijn er nog tal van andere dingen die een invloed kunnen hebben op je metabolisme. Hier ontdek je wat je misschien verkeerd doet én hoe je dat kan oplossen.

1. Je vermijdt zuivel

Spiermassa aanmaken is essentieel om je stofwisseling op peil te houden en daar kan zuivel je handje bij helpen. Uit een onderzoek van de McMaster University blijkt namelijk dat vrouwen die drie tot zeven porties zuivel per dag eten meer vet verliezen en meer spiermassa krijgen dan vrouwen die minder zuivel eten. Hallo kaasplankje!

2. Je zet de verwarming altijd op

Om vet te verbranden zet je de thermostaat beter op een standje lager. Onderzoekers van de National Institutes of Health ontdekten immers dat mensen die slapen in een gekoelde slaapkamer van ongeveer 18,8 °C de hoeveelheid bruin vetweefsel - een soort vet dat calorieën verbrandt in plaats van opslaat - verdubbelden na een maand. ‘Bruin vet wordt actiever bij lagere temperaturen om ons warm te houden’, aldus Aaron Cypess, endocrinoloog bij de National Institutes of Health. Dus hoe actiever je bruine vet, hoe meer calorieën je verbrandt door de dag.

3. Je schrapt alle koolhydraten

Een koolhydraatarm dieet werkt om af te vallen, maar dat betekent niet dat je alle koolhydraten moet schrappen, zeker niet als je regelmatig sport. Koolhydraten worden namelijk omgezet in glycogeen en die voorraad wordt opgeslagen in je spieren en lever. ‘Tijdens het sporten maken je spieren gebruik van die glycogeenvoorraad’, legt voedingscoach Brian St. Pierre uit. ‘Als je niet genoeg koolhydraten binnenkrijgt, raken je glycogeenreserves op en heb je niet voldoende energie om intens te trainen.’ Het gevolg is dat je minder calorieën verbrandt tijdens en na je training omdat je lichaam niet zoveel energie nodig heeft om te herstellen. Daarom raadt de voedingscoach aan om bij elke maaltijd een kleine portie koolhydraten te eten. Denk aan wat havermout, volkorenrijst of zoete aardappelen.

4. Je spurt door je krachttraining

Push-ups, bankdrukken en deadlifts zijn geweldige oefeningen om spieren op te bouwen. Maar als je ze te snel achter elkaar uitvoert, maak je geen gebruik van hun metabolismeverhogende voordelen. Dat soort oefeningen beschadigen je spieren namelijk meer dan andere waardoor ze ook meer inspanning van je lichaam vragen om te herstellen wat betekent dat er meer calorieën verbrand worden.

5. Je eet de verkeerde snacks

In plaats van te grijpen naar caloriearme snacks zoals rijstwafels, neem je beter wat noten als tussendoortje. Volgens onderzoek blijkt dat meervoudige onverzadigde vetten - die je vooral in walnoten vindt - de genen die voor de vetverbranding instaan helpen te activeren. Zo blijf je de hele dag door meer calorieën verbranden. Streef naar ongeveer een handjevol of dertig gram noten per dag.

6. Je doet de verkeerde work-outs

Er is een reden waarom je iedereen nu hoort praten over HIIT-trainingen of trainingen met een hoge intensiteit; ze werken écht. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen die drie keer per week een HIIT-training van twintig minuten doen, bijna drie kilogram meer verliezen dan vrouwen die drie keer per week veertig minuten aan een gestaag tempo sporten. ‘Intervaltraining zorgt er ook voor dat je na de training langer calorieën blijft verbranden dan bij een sportsessie aan hetzelfde tempo’, aldus St. Pierre.

7. Je gebruikt zeezout in je voeding

Zeezout is een smakelijkere optie dan gewoon keukenzout, maar bevat niet zoveel jodium, een belangrijk element voor de werking van je schildklier en je stofwisseling. Als je niet voldoende jodium opneemt, kan je schildklier geen schildklierhormonen aanmaken waardoor je stofwisseling een flinke duik kan nemen. St. Pierre raadt dan ook aan om in plaats van zeezout gejodeerd zout te gebruiken. Zet daarnaast regelmatig voeding die rijk os aan jodium zoals zeewier, kabeljauw, garnalen en eieren op het menu.

8. Je slaat je ochtendtraining over

Daglicht blijkt essentieel voor je metabolisme. Zo vonden onderzoekers dat mensen die ’s morgens het meeste daglicht opnemen een lagere body mass index hebben dan degenen die pas later op de dag de eerste zonnestraaltjes meepikken. Zonlicht in de vroege ochtend zou helpen bij het reguleren van je circadiaan ritme dat tal van functies in je lichaam regelt zoals hoe goed je slaapt, hoeveel voedsel je consumeert en hoeveel energie je verbrandt, kortom: alle essentiële componenten voor een gezonde stofwisseling.