9 makkelijke manieren om de zomer gezond en zonder extra kilootjes door te komen

doorNele Annemansop 19/07/2019

De zomer: dat betekent urenlang zonnebaden, tal van barbecues en tot in de late uurtjes gezellige terrasjes afschuimen. Maar natuurlijk willen we er ook goed uitzien in onze nieuwe bikini. Hier negen manieren hoe je toch op een gezonde manier de zomer doorkomt, zonder dat je moet inboeten aan plezier.

1. Denk aan je vitamine D

In de zomer zijn we vlijtig in de weer met onze zonnebrandcrème waardoor we niet zoveel vitamine D krijgen als we denken. ‘Ons lichaam produceert vitamine D uit uv-stralen van de zon. Maar zonnecrème blokkeert die uv-absorptie en voorkomt daardoor de productie van vitamine D’, aldus diëtiste Rachelle Mallik. Eet daarom ook voldoende voeding met vitamine D zoals eierdooiers en vette vis zoals zalm, tonijn en sardines.

2. Geniet van een nicecream

Verlang jij in de zomer stiekem elke dag naar iets kouds en zoets? Dan zorgt een ijsje van bevroren banaan voortaan voor de ideale verkoeling. Voeg enkele bevroren bananen toe aan je blender en doe er ook wat bosbessen en vers citroensap bij voor die extra zomerse touch. Bonus: de kalium en het water in de bessen zorgen ervoor dat je langer gehydrateerd blijft.

3. Drink een glas ijswater voor elke maaltijd

Het helpt je niet alleen gehydrateerd te blijven, een glas ijswater voor de maaltijd geeft je ook sneller een voldaan gevoel waardoor je je minder snel overeet. Daarnaast geeft het ijskoude water je metabolisme een lichte boost. De smaak van water een beetje beu? Voeg dan wat verse citroen, limoen of komkommer toe.

4. Eet je zonnecrème

Op een zonovergoten zomerdag smaakt er niets heerlijker dan een stukje sappige watermeloen. Maar wist je al dat die vrucht ook de ideale bescherming is tegen de zon? Watermeloen is namelijk rijk aan lycopeen, een antioxidant die je huid helpt te beschermen tegen de schadelijke uv-stralen van de zon. Oké, vervangen doet het je zonnecrème niet, maar alle beetjes helpen, toch? Nog een extra tip: de binnenkant van de schil werkt verkoelend waardoor je hem ook kan gebruiken als lekkere aftersun.

5. Voeg wat artisjokken toe aan je barbecuemenu

Artisjokken zitten niet alleen tjokvol vezels, maar bevatten ook verbindingen die je lever kunnen helpen bij het produceren en afgeven van gal. Daardoor kunnen ze het zware en opgeblazen gevoel wegnemen als je net dat tikkeltje te veel genoten hebt van enkele zomerfeestjes.

6. Maak een blauwe smoothie

Als je probeert om enkele kilootjes af te vallen, is het volgens diëtiste Stephanie Ferrari een goed idee om spirulina toe te voegen aan je smoothie. ‘Die alg is een erg goede bron van plantaardige eiwitten waardoor je langer voldaan blijft en dus ook minder in de verleiding komt om te snacken.’

7. Drink na het sporten granaatappelsap

Sporten in de zomer zorgt voor extra zweet, waardoor je elektrolytische niveaus uit balans en je lichaam uitgedroogd kunnen raken. Granaatappelsap zit boordevol kalium, een elektrolyt-mineraal dat je helpt te hydrateren waardoor het de ideale snack vormt voor na je work-out.

8. Voeg wat appelazijn toe aan je salade

De ideale dressing? Dat is appelazijn, volgens diëtiste Eliza Savage. ‘Appelazijn kan je helpen in de strijd tegen overtollige kilo’s en is ook een goede manier om meer probiotica aan je voeding toe te voegen. Daarnaast houdt appelazijn je bloedsuikerspiegel stabiel, waardoor je minder snel last hebt van allerlei ongezonde cravings.

9. Vergeet niet te hydrateren tijdens happy hour

De alcohol en het suiker in je favoriete cocktails kunnen je niet alleen achterlaten met een opgeblazen gevoel, maar er ook voor zorgen dat je gedeshydrateerd raakt. Niet zo’n leuke combo als het buiten warm en plakkerig is. Kies daarom liever voor alcoholische dranken met minder suiker zoals een glas rosé of een gin-tonic en drink tussendoor af en toe een glas water.