9 voedingsmiddelen die meer eiwitten bevatten dan een ei

doorNele Annemansop 14/08/2019

Dat eiwitten een belangrijk onderdeel vormen van een gezond voedingspatroon hoeven je vast niet meer te vertellen. Maar dat betekent niet dat je elke dag een eitje op je bord moet toveren, ook deze voedingsmiddelen zitten tjokvol eiwitten.

1. Spirulinapoeder

Eiwitten: 8 gram per 2 eetlepels

Vissen zijn niet de enige eiwitrijke voedingsmiddelen die je in de oceaan kan vinden. Ook de zoutwateralg spirulina zit er vol van. Tip: strooi het poeder over je salade of gebruik het om je geroosterde groenten te kruiden.

2. Griekse yoghurt

Eiwitten: 17 gram per portie

Om spierherstel te bevorderen is een niet-vette Griekse yoghurt ideaal. Een klein plastic kommetje bevat tonnen eiwit en slechts honderd calorieën.

3. Gruyère

Eiwitten: 8 gram per portie van 30 gram

Deze heerlijke Zwitsere kaas is misschien wel de meest verslavende manier om aan je dagelijkse eiwitinname te raken. Maar let wel op met de porties. Een portie van 30 gram bevat ongeveer 117 calorieën, maar de verleiding is groot om er meer van te eten.

4. Gedroogde pompoenpitten

Eiwitten: 10 gram per portie van 40 gram

Pompoenzaden staan bekend om hun hoge hoeveelheid magnesium, maar zijn ook een rijke bron van eiwitten. Gebruik ze op je salade of eet ze als tussendoortje.

5. Kikkererwten

Eiwitten: 7,5 gram per portie van 100 gram

Kikkererwten zijn rijk aan ijzer, fosfaat, calcium, magnesium, mangaan, zink en vitamine K. Die dragen allemaal bij aan de opbouw en het behoud van de botstructuur en -kracht. Daarnaast zitten ze tjokvol eiwitten. Win-win!

6. Tofoe

Eiwitten: 12 gram per portie van 100 gram

Tofoe smaakloos? Niet als je hem lekker kruidt en toevoegt aan je rijstschotel of vermengt in je chocoladepudding. Bovendien bevat tofoe niet alleen alle acht essentiële aminozuren, je krijgt er ook een flinke dosis magnesium, koper, zink, vitamine B1 en uiteraard eiwitten mee binnen.

7. Amandelen

Eiwitten: 6 gram per portie van 30 gram

Amandelen zijn een lekkere eiwitrijke snack, maar ook hét perfecte tussendoortje omdat ze rijk zijn aan vitamine E, koper en magnesium.

8. Edamame

Eiwitten: 11 gram per portie van 30 gram

Sojabonen in de peul zijn niet alleen heerlijk als bijgerechtje bij je sushi, maar ook een uitstekende bron van eiwitten, ijzer en calcium.

9. Havermout

Eiwitten: 13 gram per 100 gram

Sinds enkele jaren wordt havermout als hét ideale ontbijt beschouwd én terecht: niet alleen zitten er trage koolhydraten in die je heel de voormiddag energie leveren, een kommetje bevat ook een flinke dosis eiwitten, vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten.