Achterwaarts wandelen is een gewoonte in Japan. Gek, maar ook heel gezond? Kinesist legt uit

doorRedactieop 08/11/2021

Achterwaarts lopen in plaats van vooruit lopen, waarom zou je het überhaupt proberen? In Japan is het nochtans een gewoonte. Want ja, het ziet er gek uit, maar het is gezonder dan je denkt. Niet alleen je spieren en gewrichten halen er voordeel uit, ook je mentale gezondheid. Kinesist Frederik De Vriese legt uit waarom. “Kan zelfs extra goed zijn na een operatie.”

Achteruit lopen blijkt een gunstige fitnesstechniek te zijn. Tijdens het achteruit lopen wordt je conditie immers op een andere manier geprikkeld dan wanneer je vooruit wandelt. Kinesist Frederik De Vriese: “We merken een klein procentueel verschil aan onze conditie wanneer we achteruit lopen. Je moet dan ook een extra inspanning leveren en je wordt sneller moe omdat je je harder uitslooft. Je bent die beweging niet gewoon, dus hij vraagt meer van je lichaam. Dat boost dus even je conditie. Maar verwacht niet dat je plots een topsporter zal worden.”

De zweeffase

Niet alleen krijgt je conditie een kleine boost, ook je knieën zullen je dankbaar zijn. “Wanneer je vooruit loopt, is er altijd een kleine zweeffase wanneer je voet van de grond is. Dat zweven eindigt met een schok wanneer je voet de grond raakt en die schok wordt opgevangen door onze knieën”, zegt Frederik. 

Daarom kan vooruit lopen belastend zijn voor de knieën. “Sportmannen lopen zo af en toe stressfracturen op, of microtrauma’s, in het bot. Wanneer je knieën de schokken opvangen, vormen er zich kleine barstjes in de knie en gaat de algemene gezondheid van het bot achteruit. Bij achterwaarts wandelen heb je die zweeffase en dat effect niet, wat positief is.” 

Daarom zou achterwaarts lopen ook tijdens revalidatieprocedures voordelen kunnen bieden. “Ik denk aan mensen met gescheurde kruisbanden, meniscussen of andere knieletsels; voor hen kan achteruit wandelen erg nuttig zijn”, stelt Frederik. “In onze praktijk stelden we zo’n opdracht nog niet voor aan een patiënt. Maar ik vind het wel erg interessant om dit fenomeen verder mee te nemen in de toekomst.” 

“Als je bijvoorbeeld van een zware operatie komt, mag je  vaak je been niet meteen buigen”, zegt Frederik. “Wanneer je naar achteren wandelt, is de bewegingsruimte van de knie erg beperkt en kan je niet veel mis doen. Dat is voordelig voor het herstel van de knie. Achterwaarts wandelen onder toezicht van een arts zou dus best slim zijn na een operatie. We zouden dan sneller kunnen opstarten met de revalidatieprocedure.”

Ook kan het ons helpen onze houding te verbeteren. “Wanneer we achteruit wandelen, maken we onszelf iets langer dan wanneer we vooruit lopen. Dat komt door een vermeerderde heupextensie, dat is het uitstrekken van je been vanuit je heup. Op die manier krijg je het gevoel dat je mooi rechtop staat en dat kan voordelig zijn voor je postuur.” 

Ons brein aan het werk zetten 

Niet alleen blijkt achterwaarts wandelen fysiek nuttig te zijn, ook onze hersenen worden op een andere manier geprikkeld. Probeer maar eens achteruit te wandelen: je merkt meteen dat je meer moet nadenken. Waar plaats je je voeten? Welke ondergrond voel je? Wat bevindt er zich achter je? Er komt een heleboel bij kijken, want je ziet minder. Vervelend, maar wel een goede training voor ons brein. 

Daarom zou achterwaarts lopen ook gebruikt worden in revalidatieprogramma’s om mensen te helpen een juist looppatroon te (her)ontwikkelen. “Neem nu patiënten die recent een beroerte hadden: door het tekort van bloed in de hersenen en dus een gebrek aan zuurstof kan een patiënt bepaalde handelingen vergeten zijn. Achterwaarts wandelen vraagt veel coördinatie en denkwerk. En dat is goed voor de hersenactiviteit, zeker na een beroerte”, zegt Frederik. 

“Wel is het zo dat die hersenactiviteit na verloop van tijd weer zal verminderen. Een persoon die elke dag enkele minuten achteruit wandelt, went aan die handeling en gaat zijn brein er niet meer over breken. Die persoon zal dat ervaren als een normale activiteit”, sluit de kinesist af.