Aha! Daarom heb je altijd zoveel zin in comfortfood als je gestrest bent (én dit doe je eraan)

doorNele Annemansop 25/04/2018

Resulteert een stressmomentje bij jou ook altijd in een lege zak chips? Wij vroegen aan voedingscoach en auteur van de boeken ‘Nooit meer diëten’ Sandra Bekkari hoe dat komt, en vooral: wat je eraan doet.

Sandra Bekkari: ‘Stress is niet per se iets negatiefs. Om te kunnen functioneren en om onze dagtaken rond te krijgen, hebben we allemaal een gezonde dosis stress nodig. Positieve stress houdt ons immers gemotiveerd en gefocust. Maar trop is te veel. Chronische stress die zich opstapelt en die we maar niet kwijtraken, kan je lichaam schade toebrengen. Je krijgt niet alleen last van mentale en fysieke stresssymptomen, maar ook je eetgewoonten veranderen. Hebben we stress, dan produceren onze bijnieren meer cortisol (stresshormoon). En dat hormoon heeft dan weer een invloed op de hormonen die onze eetlust, ons hongergevoel en ons verzadigingsgevoel regelen: leptine en ghreline. Gevolg: we krijgen geen hap door onze keel of we gaan net veel meer eten dan anders.’

‘Bovendien breekt stress ook tryptofaan af én vermindert hij de aanmaak van serotonine. Dat verklaart dan weer waarom we net tijdens die stresserende periodes zo veel zin hebben in comfortfood. Als je koolhydraten eet, dan stijgt je serotonine-afgifte: koolhydraten geven je dus een goed gevoel. Voelen we ons mentaal niet zo lekker of staan we onder stress, dan zullen we dus geneigd zijn om te veel koolhydraten of suikers te eten. We kiezen dan vooral de snacks die zowel rijk zijn aan koolhydraten als aan vet, zoals chips of taartjes én we gaan overeten. De neiging om bepaalde voedingsmiddelen te gebruiken ‘als medicijn’ om onszelf weer beter te voelen, is een vaak voorkomende oorzaak van gewichtstoename. Af en toe eens pizza, een hamburger of een stukje taart? Geen probleem. Maar net in tijden van stress loop je, doordat je lichaam zo hunkert naar serotonine, het risico dat ‘één keer’ al snel ‘dagelijks’ wordt. En zo leer je jezelf, per ongeluk, een slechte gewoonte aan. Eén waar je vervolgens moeilijk weer van afkomt.’

‘Probeer dus ook tijdens stresserende periodes je gezond verstand te gebruiken. Begrijp waarom je lichaam je om die comfortfoods vraagt, maar begrijp eveneens dat jij niet op die vraag hoeft in te gaan. Krik je serotoninelevels op andere manieren op: met beweging, dag- en/of zonlicht. Of ga voor comfortfoods op basis van ‘goede’ koolhydraten. Die boosten eveneens je serotonine-afgifte, maar halen je bloedsuikerspiegel niet uit balans. Stil je trek in zoet met een stuk fruit, bak eens koekjes met havervlokken, kies voor een lunch met quinoa, maar hou ook hier natuurlijk weer maat. Pas de hoeveelheid koolhydraten altijd aan je fysieke activiteit aan. Verricht je zwaar werk, dan heb je meer behoefte aan koolhydraten dan wanneer je een zittend beroep uitoefent.’

Meer weten? 'Nooit meer diëten 4', Sandra Bekkari (Borgerhoff & Lamberigts, € 24,99).

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy – en cookieverklaring aangepast. Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren. Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy –en cookieverklaring gelezen te hebben.