Beter slapen? Wij testten dé populairste hulpmiddeltjes. Vandaag: 4-7-8-medicatie

doorNele Annemansop 12/03/2018

Slapen als een roos, otter of marmot: het is niet iedereen gegeven. Daarom testen wij de komende weken enkele populaire hulpmiddeltjes om sneller in dromenland te raken. Vandaag test ik de 4-7-8-medicatiemethode.

Het plan:

De 4-7-8-medicatiemethode werd ontwikkeld door slaapwetenschapper Andrew Weil en zou je in één minuut tijd in slaap laten vallen. Daarvoor moet je de volgende oefening vier keer herhalen:

1. Plaats het tipje van je tong tegen je gehemelte, net achter je voorste boventanden.

2. Adem alle lucht langs je mond uit. Maak daarbij een blaasgeluid.

3. Sluit je mond en adem traag in door je neus terwijl je in gedachten tot vier telt.

4. Hou je adem zeven seconden in.

5. Adem volledig uit langs je mond en maak een blaasgeluid. Tel daarbij tot acht.

De test:

In minder dan dertig minuten de slaap vatten, het lukt me niet. Gepieker en gewoel vieren hoogtij zodra ik mijn hoofd op het kussen neerleg. Een à twee uur wakker liggen, is voor mij normaal, net als een moe gevoel als de wekker afloopt. Een to-dolijstje maken, sokken dragen, luisteren naar mijn ademhaling: ik heb al die trucjes al geprobeerd, helaas met weinig resultaat. En ook deze meditatietechniek lijkt niet helemaal bestand te zijn tegen mijn slapeloosheid. Ik herhaal de oefening tot twaalf keer toe, maar net omdat ik de slaap ‘moet’ vatten, lukt het me niet. Al merk na een tijdje wel een verbetering en de meditatie helpt me ook te kalmeren. Zeker voor mensen die maar af en toe de weg naar dromenland moeilijk vinden, lijkt dit een goede oplossing.

De diagnose van de slaapexpert:

Professor Johan Verbraecken, medisch coördinator van het slaapcentrum van het UZA: ‘Bij langdurige herhaling kan dit mogelijk helpen om in slaap te raken, en dan vooral door het ritueel dat zich installeert. Hoe vaker je deze techniek toepast in bed, hoe meer je hem zal associëren met moeheid. Het slagen ervan zit hem dus vooral in conditionering. Maar dat je zen moet zijn om goed te kunnen slapen, is wel waar. Het is fundamenteel om je dag ’s avond af te bouwen met enkele rituelen. Van je pyjama aantrekken tot je vaste badkamerroutine: elke handeling die je associeert met gaan slapen, zal rust brengen.'