Bijna winter: 8 Tips voor een sterkere weerstand

doorBoironop 18/10/2020

Ook al heeft de zon ons in september verwend, in oktober staat de herfst onverbiddelijk voor de deur. En die brengt niet alleen frisse, regenachtige dagen maar ook allerlei najaarskwaaltjes met zich mee. Van niezen, snotteren en hoesten tot vermoeidheid. Is jouw weerstand sterk genoeg om op te boksen tegen virussen en bacteriën? Hier zijn acht tips om zorgeloos de herfst en winter door te komen!

1/ Drink genoeg

Als volwassene moet je 1,5 à 2 liter water per dag drinken. Want water voert de afvalstoffen in je lichaam af. Vind je al dat water maar saai en smakeloos? Verfraai je drankje dan met fruit, komkommer of munt. Of brouw je eigen kruidenthee met tijm en citroen of met kurkuma en gember (A shot of ginger a day, keeps the doctor away!). 

2/ Eet gezond
Zorg dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Eet dus voldoende groenten en zet dagelijks enkele porties fruit op het menu.

Broccoli en citrusvruchten zijn bommetjes boordevol vitamine C en krachtvoer voor je weerstand.

3/ Relax
Stress is een beruchte vijand van je weerstand. Het vermijden van stress is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Neem je altijd (te)veel hooi op je vork? Probeer dan de grootte van de hooibaal aan te passen aan je vork. Ook ademhalingsoefeningen of yoga zijn aanraders om je te helpen ontspannen. 

4/ Beweeg
Regelmatig bewegen verbetert je immuunsysteem. Een stevige wandeling of flink zweten tijdens een sportsessie zorgt voor de afvoer van afvalstoffen. Geen paniek: niemand zegt dat je daarvoor dagelijks een bezoek aan de sportclub moet brengen. Zelfs driemaal per week je hartslag iets verhogen gedurende 20 minuten helpt al. Bonus: door te sporten kweek je endorfine. Dat happy hormoon vergroot het gevoel van ontspanning, helpt je ontstressen en zorgt voor een betere nachtrust.

6/ Kom buiten
Wist je dat we bijna allemaal met een tekort aan vitamine D kampen? Nochtans heeft iedereen toegang tot de bron: zonlicht zorgt dat je lichaam vitamine D aanmaakt. Maak dus vaker een wandeling of fietstochtje buiten. Gesp de hond z’n halsband aan of trommel een vriend(in) op voor een gezellige babbel onderweg. 

7/ Was je handen
Je wordt de voorbije maanden met dit advies om de oren geslagen, maar het mag natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. Door je handen regelmatig met zeep te wassen, krijgen ziekteverwekkers op deurknoppen, leuningen en telefoons minder kans.

8/ Denk aan homeopathie
Een gezonde levensstijl staat natuurlijk altijd op nummer één. Maar homeopathische geneesmiddelen kunnen helpen om winterkwaaltjes te voorkomen en je weerstand te versterken. Voel je griepverschijnselen als vermoeidheid, verkoudheid, hoofdpijn of spierpijn aankomen? Vraag dan raad aan je apotheker, die kan je zeker helpen met het gepaste homeopathisch geneesmiddel. Handig, want voorkomen is beter dan genezen!