Byebye foodcoma: met deze simpele trucjes eet je nooit meer te veel

doorNathalie Topsop 30/05/2019

Een stukje pizza, twee stukken pizza, drie stukken, ... En zo vlug als de pizza arriveerde, is de doos alweer leeg, terwijl je achterblijft met een fikse voedselkater en je het al uitbuikend beklaagt dat je dat laatste stuk toch hebt opgegeten. Nooit meer van dat met deze tips!

1. Houd je porties in de gaten

Een half pak pasta dat 'perongeluk' in de kookpot (en daarna in je mond) verdwijnt, of een portie kaas die net iets te royaal uitviel: been there, done that. Door vooraf je porties te bepalen, is dit fenomeen verleden tijd. Ingewikkeld telwerk hoeft dat niet eens te zijn, als je steeds de 'kwart, kwart, helft-regel' respecteert. Die schrijft voor dat koolhydraten en eiwitten elk 25 procent van je bord mogen innemen, terwijl groenten de overige vijftig procent vullen.

2. Zet restjes meteen ver weg

'Morgen eet ik hier ook nog van': mooi in theorie, maar in de praktijk draait het wel eens anders uit. Als het smaakt, kan de pan wel eens sneller leeg zijn dan je denkt. Oeps! Kook dus liever een portie per keer, of zorg ervoor dat restjes meteen opgeborgen worden in de koelkast. De kookpotten of pannen op tafel laten staan, is evenmin een goed idee. Zo breng je jezelf enkel in de verleiding om bij te scheppen.

3. Honger jezelf niet uit

Want voor je het weet, schrok je twee porties naar binnen. Snack liever wat gezond tussen maaltijden door, met rauwe groenten, fruit of een handjevol noten.

4. Kies een kleiner bord

Studies tonen immers aan dat het je effectief minder doet eten.

5. Zet je

Wie zittend eet, zal trager en dus minder eten. De televisie staat overigens uit tijdens het eten, en ook je smartphone leg je liever aan de kant. Afleiding zorgt er namelijk voor dat je minder geniet van je maaltijd, maar meer eet.