Dag van het Hart: ken jij de cijfers van je hart?

doorNele Annemansop 29/09/2017

Vandaag is het Internationale dag van het Hart. En hoewel de combinatie van beweging, gezonde voeding en niet roken het risico op hart- en vaatziekten erg verlaagt, is het ook belangrijk om regelmatig de gezondheid van je hart te laten controleren. Wat je dan precies moet laten nakijken en wat de ideale waarden zijn, gooide de Cardiologische Liga in een overzichtelijke infographic.

De Cardiologische Liga wijst erop dat het regelmatig meten van de bloeddruk, het cholesterol- en glucosegehalte, de buikomtrek en de body mass index, het beter mogelijk maakt de gezondheid van het hart te kennen en de nodige preventieve maatregelen te nemen om de risico’s te verminderen.

Toch blijft de belangrijkste manier om hart- en vaatziekten te voorkomen de combinatie van sport, de juiste voeding en niet roken, en dat al vanaf jonge leeftijd. Prof. dr. Ernst Rietzschel, cardioloog aan het Universitair Ziekenhuis Gent, legt uit: ‘Met een levenslange gezonde levensstijl is het mogelijk om bijna 80% van de hart- en vaatziekten te voorkomen. Belangrijk is de nadruk op het levenslange aspect waarbij een individu vanaf zeer jonge leeftijd gestimuleerd wordt om een gezonde levensstijl te ontwikkelen (voldoende beweging, evenwichtige, gezonde voeding, niet roken). De lange gezonde fase van onze jeugd en jonge volwassenheid is een niet te missen kans om te investeren in onze latere gezondheid en levenskwaliteit.’

Waarom moet je sporten?
Sport gaat niet alleen gepaard met een beter welbevinden en het vermijden van overgewicht op korte termijn, maar beweging is ook een zeer efficiënte manier om suikerziekte, alsook een aantal kankers te vermijden. Sport traint niet alleen je lichaam, maar ook je reparatiemechanismen die je nodig hebt om gezond te verouderen, een betere levenskwaliteit te behouden, en je te beschermen tegen hart- en vaatziekten en tegen bepaalde kankers.

Waarom kiezen voor een evenwichtige voeding?
Een gezonde, evenwichtige voeding gaat gepaard met een duidelijk kleinere kans om later hart- en vaatziekten te ontwikkelen. Enkele tips:
- Vermijd geraffineerde (verwerkte) suikers zoals in snoep en frisdranken.
- Kies voor volkoren producten en peulvruchten als bron van koolhydraten.
- Eet minder verzadigde (dierlijke) vetten.
- Eet voldoende vezels (groenten, fruit, peulvruchten).
Belangrijk om te weten is dat je dit grote beschermende effect van gezonde voeding pas op lange termijn kan verwachten. De boodschap is dus om elke dag zo veel mogelijk gezonde voedingskeuzes proberen te maken.

Waarom is roken schadelijk?
Roken is een van de allerbelangrijkste oorzaken van de latere ontwikkeling van hart- en vaatziekten en kanker. Ook enkele jaren roken heeft al gevolgen en pas tien jaar na het stoppen valt je risico op hart- en vaatziekten terug tot het risico van iemand die nooit gerookt heeft. Belangrijk is dat e-sigaretten (vaping) een nieuw maar waarschijnlijk niet ongevaarlijk fenomeen is waarbij het gebruik van de e-sigaret de drempel verlaagt om ook echt te beginnen roken.