De juiste voeding voor astmapatiënten

doorKimia Farhangop 08/07/2017

Astma: het is misschien niet te genezen, maar dat wil niet zeggen dat je zelf niets kan doen om er minder last van te hebben. Een van de dingen die helpen is gezonde voeding. Dat in combinatie met genoeg bewegen zal je astma verlichten.

Als je gezond eet verhoog je je weerstand, waardoor je minder ziek zal worden en het risico op infecties verkleint. Dat is een goede zaak aangezien infecties de longen gevoeliger maken voor astma-aanvallen. Met voeding alleen kom je er echter niet; je moet ook voldoende bewegen. Als je dat niet doet, kan je spiermassa afnemen en zullen je astmaklachten zoals benauwdheid toenemen. Het is belangrijk dat je lichaam in een goede conditie is.

Hoe eet je gezond? Als je de richtlijnen van de actieve voedingsdriehoek volgt:

Als je astma hebt gebruik je misschien wel ontstekingsremmers via een inhalator. Die zorgen er echter wel voor dat je een groter risico loopt op botontkalking. Om dat tegen te gaan is het belangrijk dat je genoeg calcium en vitamine D binnenkrijgt. Calcium vind je bijvoorbeeld in melk(producten), groenten, kaas, noten en peulvruchten. In dit artikel kan meer je lezen over voedingsmiddelen die echte calciumbommen zijn. Vitamine D krijg je binnen door zonlicht, vlees, vette vis (bv. zalm) en eieren.

Nog meer voedingstips voor astmapatiënten:

-      Omega 3
Dit onverzadigd vetzuur heeft een ontstekingsremmende eigenschap. Je kan het vooral terugvinden in zachte smeer- en bereidingsvetten, vloeibare vetten, vette vis en oliën. Onze tip: gebruik dagelijks de juiste smeer- en bereidingsvetten of olie en eet twee keer per week vis (en daarvan liefst natuurlijk minstens een keer vette vis). 

-      Vitamine B6 en vitamine C

Deze vitaminen spelen een belangrijke rol bij het bestrijden van infecties en bij je weerstand. Probeer dus elke dag voedingsmiddelen te eten die deze vitaminen bevatten. Waar vind je ze? Vitamine B6 kan je terugvinden in vlees, gevogelte en donkergroene bladgroenten. Vitamine C vind je dan weer terug in groenten, aardappelen en vers fruit.

Wist je trouwens dat vitamine C astma ook kan voorkomen? Een studie van de Amerikaanse universiteit Harvard wees uit dat wie te weinig vitamine C binnenkrijgt, een veel grotere kans loopt op astma en zwakke longen. Bij wie veel fruit (en groenten) eet, vermindert het risico aanzienlijk.