Deze voedingsmiddelen zouden acne bestrijden

doorLaurane Berkeinop 11/05/2018

Je zelfvertrouwen daalt zienderogen wanneer je maar weer eens een dikke pukkel op je wang ziet staan. Je probeerde vast al verschillende productjes uit om je acne te bestrijden, maar toch blijf je ermee sukkelen. Goed nieuws voor jou, want ook bepaalde voedingsmiddelen zouden acne tegengaan. Wij zetten ze voor jullie op een rij.

1. Eiwitten

Eiwitten zijn essentieel voor een gezonde, jong ogende én egale huid. Eiwitten bevatten namelijk verschillende aminozuren die essentieel zijn voor je huid, je haar en je nagels. Daarnaast verbeteren ze ook de textuur en elasticiteit van je huid. Voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten zijn mager vlees, vis, noten, tofu, soja, eieren, kaas, bonen en linzen.

2. Gezonde vetten

Gezonde vetten geven ons enerzijds veel energie, anderzijds spelen ze een belangrijke rol bij de gezondheid van onze huid. Ze maken onze huid soepel en helpen om acne te verminderen. Voedingsmiddelen met gezonde vetten zijn onder andere avocado’s, cacao, eieren, vis, kokos, noten en zaden,

3. Vitamine A

Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de vorming van onze huidcellen. Verschillende crèmes die acne bestrijden bevatten daarom deze vitamine. Naast crèmes, bevatten echter ook verschillende voedingsmiddelen vitamine A, zoals wortelen, zoete aardappelen, pompoenen en mango’s.

4. Lycopeen

Lycopeen is een antioxidant dat ontstekingen van de huid voorkomt, en dus ook helpt om acne te bestrijden. Vooral tomaten bevatten veel lycopeen, en zelfs tomatensaus uit blik bezit nog steeds een goede hoeveelheid lycopeen.

5. Omega 3-vetzuren

Vis zit boordevol omega 3-vetzuren, en laat dat vetzuur nu net je huid gezond en jong houden. Vooral sardines, makreel, tonijn en zalm worden aangeraden als je veel last hebt van acne. Geen fan van vis? Ook lijnzaad, olie, hennepzaad, walnoten, sojabonen en pompoenpitten bevatten veel omega 3-vetzuren.

6. Selenium

Selenium is een antioxidant dat de huid beschermt tegen ontstekingen en beschadigingen. Selenium houdt de huid bovendien elastisch, glad en én strak. Voedingsmiddelen die selenium bevatten zijn paranoten, zoet- en zeewatervissen, rundvlees, gevogelte, tarwe en bruine rijst.

7. Zink

Zink versnelt onze huidvernieuwing en reguleert onze talgklieren. Vandaar dus dat zink belangrijk is als je acne wilt tegengaan. Onder andere linzen, zwarte bonen, sojabonen, oesters, kreeft, mager rundvlees, krab, tarwe, kip, kalkoen, lam, mosselen, pompoenpitten, yoghurt, cashewnoten, pinda’s en zonnebloempitten bevatten veel zink.

8. Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten beschermen enerzijds ons hart en verlagen ons cholesterolgehalte, anderzijds bestrijden ze ook huidontstekingen en acne. Bovendien bevorderen ze ook de elasticiteit van onze huid. Voedingsmiddelen die onverzadigde vetten bevatten, zijn avocado’s, zaden en noten.

9. Donkere chocolade

Dat chocolade puisten veroorzaakt, lezen we dag en nacht op gezondheidssites. Maar, dames, goed nieuws! Donkere chocolade bevat namelijk antioxidanten die huidbeschadiging en acne verminderen.

10. Vitamine C

Vitamine C bevat antioxidanten die ontstekingen op de huid en acne tegengaan. Bovendien vermindert deze vitamine littekens die de acne soms achterlaat. Voedingsmiddelen die vitamine C bevatten zijn citrusvruchten, en superfruit als bosbessen en frambozen. Ook groene groenten bevatten veel vitamine C.

Boosdoener: zuivelproducten (en vooral magere melk) verergeren je acne. Indien je veel last hebt van acne en je geen zin hebt om melk te bannen uit je leven, probeer dan eens sojamelk of een andere melkvervanger uit. Bleke chocolade bevat ook zuivel, en dat is dan ook de reden waarom bleke chocolade wél acne veroorzaakt, en donkere chocolade niet.