Dit helpt bij acute stress

doorLynn Guillaumeop 08/12/2018

Soms heb je nu eenmaal een snelle oplossing nodig om weer tot rust te komen. Enkele succestips voor wanneer stress de bovenhand dreigt te halen:

  • Als je dringend een woede-uitbarsting moet beheersen, herhaal dan in gedachten deze zin als mantra: 'Ik heb geen gelijk, hij wel, ik vind hem aardig.' Het voelt aanvankelijk heel vreemd en fout aan, maar geloof ons: het helpt!
  • De neuronenbanen in ons brein worden sterker naarmate we ze meer gebruiken. Hoe meer we tobben over een negatief idee, hoe meer dat op de voorgrond treedt. Hoe meer zengedachten we koesteren, hoe rustiger we worden. Een simpele manier om je vrolijke kant sterker te maken is een steeds terugkerende negatieve gedachte te veranderen door een liedje dat je leuk vindt.
  • Je hebt wel 47 spieren nodig om boos te kijken, terwijl je voor een glimlach amper 17 spieren gebruikt. Een oprechte glimlach kan bovendien een kettingreactie van tot wel 500 glimlachjes op een dag veroorzaken. Neem twee à drie seconden de tijd en denk aan iets wat je goed doet voelen (een landschap, je geliefde, je huisdier ...). Zodra de lach op je gezicht verschijnt, versterk je hem door twee of drie keer adem te halen. Je kan deze oefening regelmatig doen, 's morgens voor de spiegel bijvoorbeeld. Niets beter om sombere gedachten meteen te verjagen!
  • Eten lijkt spanningen te verminderen, maar zorgen op lange termijn voor de nodige ellende. Zorg voor goede eetgewoonten. Beperk snelle suikers die je bloedsuikerspiegel de hoogte injagen en even snel weer doen dalen. Ze leiden tot stress, een slecht humeur, een energiedip ... en doen je weer naar suiker grijpen. Neem je tijd om te eten en ga niet snacken. Vergeet de goede koolhydraten niet - die zijn nodig om stress het hoofd te kunnen bieden - en drink twee liter vocht per dag om je lichaam stress te besparen.
  • Na een drukke werkdag gaat er niets boven sporten als je je graag beter en kalmer wil voelen.
  • 'Er een nachtje over slapen' is ook anno 2018 een prima advies. Nachtrust werkt niet alleen inspirerend, maar geeft je lichaam ook de kans om zich te herstellen.
  • Hartcoherentie helpt je om snel weer kalm te worden. Door bewust te ademen, verlaagt je hartritme en verminderen gevoelens van angst, blues en stress. Het gaat erom dat je ademt in een regelmatig ritme. Adem vijf seconden in en vijf seconden uit, en hou dat vijf minuten vol.