Drie gezondheidsregels die iedere jongere zou moeten toepassen

doorLynn Guillaumeop 27/09/2017

Een zak chips na school, een blik frisdrank tijdens een Netflix-serie en wie weet ook af en toe een sigaret erbij... Met de gezondheid van onze tieners blijkt het niet zo goed gesteld. Dit jaar focust de Week van het Hart dan ook op jongeren, want met zorg dragen voor je hart begin je nooit te vroeg.

De cijfers liegen er niet om: 97,6% van de Belgische jongeren beweegt te weinig, terwijl 57% dagelijks twee uur of meer voor een beeldscherm slijt, 22,7% minstens een keer per week een fastfoodrestaurant bezoekt en 14% zichzelf als regelmatige roker beschouwt. Slik! Cardiologen zijn duidelijk: met hun ongezonde levensstijl brengen tieners hun gezondheidskapitaal en dus hun hart in gevaar en lopen ze het risico in minder goede gezondheid én minder lang te leven dan hun ouders. Werk aan de winkel dus!

Dr. Van de Casseye, hoofd van de Belgische Cardiologische Liga, licht toe: 'Ook al blijven jongeren meestal gespaard van hart-en vaataandoeningen, toch merken we in hun levensstijl belangrijke risicofactoren op. Een volwassene kan je moeilijk aan het sporten krijgen als hij tijdens zijn jeugd de smaak ervan nooit te pakken gekregen heeft. Van jongs af aan goede gewoontes aanleren en zo de risicofactoren verminderen is de de beste garantie om je hart- en vaatstelsel gezond te houden. Tachtig procent van de hartaanvallen en beroertes is te voorkomen dankzij het trio: beweging, gezonde voeding en niet roken. ' Met deze drie regels kom je al een heel eind:

60 minuten lichaamsbeweging per dag

We zeiden het al: bijna 98% van de jongeren beweegt te weinig. En daar zitten games, het internet en andere beeldschermen voor een groot stuk tussen. Tot de leeftijd van 20 jaar bouwen kinderen hun 'gezondheidskapitaal' op en leggen ze dus ook de basis voor een gezond hart- en vaatstelsel. Voldoende beweging speelt daarbij een cruciale rol. Om in goede gezondheid te blijven, beveelt de Wereldgezondheidsorganisatie kinderen (vanaf 6 jaar) en jongeren aan om elke dag een uur matig fysiek actief te zijn. Dat lijkt misschien moeilijk, maar bewegen is veel meer dan sporten alleen. Ook kleine verplaatsingen per fiets, een shop- of ander uitje... zetten je kind in actie.

5 porties fruit en groenten per dag

Een op de vijf Belgische jongeren kampt met overgewicht, 7% zelfs met obesitas. Die cijfers zullen naar verwachting nog stijgen. Belangrijke pijnpunten: een derde van de jongeren drinkt elke dag gesuikerde dranken, skipt het ontbijt en eet regelmatig laatavondsnacks. Twintig procent snoept dagelijks en quasi alle jongeren hebben te weinig groenten en fruit op het menu staan. Ook overmatig alcoholgebruik is een groot aandachtspunt. De boodschap? Streven naar een algemeen gezond voedingspatroon - met 5 porties fruit en groenten per dag, volkoren graan- en melkproducten en een matig verbruik van eiwitbronnen - maar vooral: suiker-, vet- en zoutrijke producten zoals frisdranken, chips, frieten en snoep beperken.

0 (e-)sigaretten

Een op de 5 jongeren steekt dagelijks een sigaret op. Hoewel ze denken dat je veel en lang moet roken om niet meer zonder te kunnen, trapt meer dan 90 % van de jongeren die 3 of 4 sigaretten per dag roken in de verslavingsval. Met alle gevolgen van dien: hartaandoeningen komen 70% meer voor bij rokers dan bij niet-rokers. Ongeveer 18.000 overlijdens per jaar zijn rechtstreeks toe te schrijven aan de sigaret, waarvan een kwart door hart- en vaatziekten. 'De sigaret én de e-sigaret - die onterecht een ongevaarlijk imago lijkt te hebben- bannen', zo luidt regel nummer 3.

De Week van het Hart plaatst de preventie van hart- en vaatziekten bij jongeren in de kijker met de slogan 'Nooit te vroeg voor mijn hart!' Deze 38e editie startte op 24 september met de Dag van Familiale Hypercholesterolemie en sluit af met de Wereld Hart Dag op 29 september 2017. Meer info vind je hier.