Eet jezelf slim: dit is de beste voeding om je brein gezond te houden

doorNele Annemansop 10/03/2020

We leven met z’n allen langer. En natuurlijk willen we onze oude dag zo gezond en helder mogelijk doorbrengen. Wij legden ons oor te luisteren bij een specialist voor wat je nú al kan doen om je brein te beschermen.

Doctor en ingenieur Ondine van de Rest van Wageningen University & Research, afdeling Humane Voeding: 'Wat je eet beïnvloedt niet alleen je lichaam, maar ook je hersenen. Zo blijkt uit onderzoek dat een mediterraan voedingspatroon, met veel fruit en groenten en minder vlees en verzadigde vetzuren, helpt om je brein te beschermen. Een ander gezond dieetpatroon dat beschermend werkt is het MIND-dieet. Dat is een combinatie van het mediterrane dieet en het DASH-dieet, waarin vooral gefocust wordt op verse producten, volle granen en magere eiwitten, en dat oorspronkelijk ontworpen werd om een hoge bloeddruk te bestrijden. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat het volgen van het MIND-dieet de kans op de ziekte van Alzheimer met 53 procent verlaagt.'

'Daarnaast verlaagt een portie vis per week - het liefst een vette vissoort die rijk is aan omega 3-vetzuren zoals zalm, makreel en tonijn - de cognitieve achteruitgang en kans op dementie. Voedingssupplementen met visolie hebben mogelijk ook een positief effect bij mensen die al met cognitieve klachten te maken hebben. Van B-vitamines zoals foliumzuur uit groene groenten, fruit en volkorenproducten en vitamine B12 uit dierlijke producten, is nog geen sluitend bewijs geleverd dat ze een gunstig effect hebben op de cognitieve functie, al zien de onderzoeken er wel veelbelovend uit. Ook vitamine D is mogelijk gunstig. Niet alleen voor je botten en spieren, maar ook voor je hersenen. Zo blijkt uit onderzoek dat een goede vitamine D-status gerelateerd is aan minder cognitieve achteruitgang en minder dementie. Als het vitamine D-gehalte in je bloed te laag is, is een supplement dus aan te raden. Vergeet tot slot vooral niet om naast je voeding zowel fysiek als mentaal actief te blijven.'