Gezond en gelukkig leven begint hier en nu

Abonneer

Elke dag 10.000 stappen zetten doet minder voor je gewicht dan je denkt, toont nieuwe studie

doorStéphanie Verzelenop 24/10/2022

Zul je vandaag je 10.000 stappen halen? Het is voor veel mensen een makkelijke parameter voor een gezonde levensstijl. Én een manier om op gewicht te blijven of af te vallen, als het even kan. Maar een nieuwe studie toont dat het cijfer op je stappensteller en het cijfer op je weegschaal minder verband houden dan je denkt.

Vooral voor wie een sedentaire levensstijl leidt is het zo’n beetje een dagelijkse must: zet die 10.000 stappen maar als je door al dat bureauzitten geen verkrampt en verzwakt lijf wil. Ook wie een dieet volgt of een paar kilo’s kwijt wil, integreert vaak een wandelroutine met die maatstaf. Het doel: een gezondere levensstijl ontwikkelen.

Gezonder is het, ongetwijfeld. Maar wie de 10.000 stappen zet om het cijfertje op de weegschaal te beïnvloeden, is eraan voor de moeite, stelt een nieuwe studie vast.

Zelfs méér stappen zetten had niet meer effect

Wetenschappers van de Exercise Science Department en de Nutrition, Dietetics and Food Science Department van de Brigham Young University in Utah deden de test: ze volgden 120 vrouwelijke universiteitsstudentes zes maanden lang en lieten hen zes dagen van de week 10.000, 12.500 of 15.000 stappen per dag zetten.

Ze trackten zes maanden lang ook de calorie-inname en het gewicht van alle studentes. Wat bleek? Duizenden stappen zetten zorgde er niet voor dat de studentes niet bijkwamen. Zelfs niet als ze 15.000 stappen per dag zetten. De meeste studentes waren alsnog anderhalve kilogram verdikt, een gewoonlijke hoeveelheid voor eerstejaarsstudentes volgens eerdere studies.

Ook de wetenschappers stonden versteld van die resultaten. “Verrassend dat in geen van de drie stapgroepen de gewichttoename van de studentes verminderde”, reageerde professor bewegingswetenschappen Bruce Bailey. “Nochtans zou je verwachten dat zij die meer stappen zetten en dus meer fysieke activiteit verrichten ook voor meer ‘energieverbruik’ zouden hebben. Maar beweging alleen blijkt dus niet altijd de meest effectieve manier om gewicht te verliezen.”

Tuurlijk blijft stappen zetten wel een goede vorm van beweging, schrijven de onderzoekers. “We merkten dat meer stappen zetten een algemene positieve impact had op hoeveel de studentes verder nog bewogen. Vast komt dat met wel meer mentale en fysieke gezondheidsvoordelen. En het blijft een erg belangrijk antigif tegen een sedentaire levensstijl. Maar onze studie toont wel dat stappen zetten je niet helpt om je gewicht te behouden of om gewicht te verliezen.” Daarvoor zijn krachtigere oefeningen nodig, schrijven de wetenschappers.