Eyeopeners over slaap: 'de nappuccino is een powernap mét cafeïne-effect'

doorRedactieop 15/06/2022

Neuroloog Steven Laureys geniet wereldfaam met zijn onderzoek naar bewustzijn en coma, verdiepte zich in meditatie, maar bestudeert ook al jaren onze slaap. Daarover schreef hij nu een boek vol verrassende inzichten. In ons julinummer delen we er tien, maar hier lichten we alvast een eerste tipje van de sluier op.

Laureys: 'Als je niet genoeg slaapt, ben je minder aandachtig, wijst onderzoek uit. Een dutje heeft dan weer een positief effect op je alertheid. In de jaren 60 al raadden slaaponderzoekers ruimtevaarders om die reden aan korte dutjes te houden; ze leenden daarvoor de stoerdere, krachtige term 'power nap' van een Amerikaanse psycholoog. Maar ook als je geen astronaut bent en geen slaapprobleem hebt, is een powernap een goede gewoonte: het kan je energieniveau, mentale focus en leervermogen verhogen. Doe dat het liefst voor 3 uur 's middags en niet langer dan twintig minuten. Anders riskeer je slaapinertie, het heel slaperige gevoel als je wakker wordt uit een diepe slaap. Ook wie eens te weinig heeft geslapen, kan de negatieve effecten met een dutje tegengaan. Maar ga niet dutten als je systematisch slecht slaapt, wand dan onderhoud je vaak de vicieuze cirkel. Je kan een powernap trouwens boosten met koffie: cafeïne heeft pas na een halfuur effect. Na een dutje van 15 tot 20 minuten ontwaak je dus extra alert.'

Meer lezen? Het julinummer van Goed Gevoel ligt nu in de winkel!