Fan van takeaway? Expert deelt tips om de gezondste gerechten eruit te kiezen

doorRedactieop 15/07/2020

Zijn jouw rekeninguittreksels - buiten een paar Zalando- en bol.com-bestellingen - de laatste maanden vooral een opsomming van afhaalmaaltijden? Je bent zeker niet de enige. Maar écht gezond zijn die meestal niet. Diëtiste Hella Van Laer vertelt hoe je toch een gezonde keuze maakt.

Hella Van Laer: “We hebben het allemaal zo druk, druk, druk. Elke dag koken lijkt niet voor iedereen haalbaar. Takeaway kan dan de oplossing zijn, maar gelukkig kan je ook kiezen voor gezondere opties:

• Thais: kies liefst wokgerechten met veel groenten en sojascheuten en vis, kip, mager vlees of scampi’s. Thaise slaatjes zijn vaak erg gezond. Curry’s kan je beter vermijden.

• Japans: sushi kan, op voorwaarde dat er niet te veel rijst in zit. Met sushi die vooral bestaat uit vis, avocado, groenten en zeewier zit je goed. De witte rijst (die vaak aan elkaar kleeft door siroop op suikerbasis) maakt de sushi ongezonder.

• Chinees is vergelijkbaar met Thais. Ga voor gerechten met veel groenten en combineer liefst met kip.

• Italiaans: een echte Italiaanse pizza met een dunne pizzabodem en belegd met veel tomatensaus, extra groentjes en een beetje mozzarella is best oké. Met een simpele pizza Margherita doe je ook weinig mis.

• In de kebabzaak kies je het best voor falafelballetjes met extra groenten. Laat sausjes links liggen, net als het pitabroodje en de frietjes.

Gelukkig bestaan er ook nieuwe concepten die echt gezonde combinaties maken. Foodmaker heeft bijvoorbeeld een heerlijk verse saladbar: neem veel groentjes gecombineerd met eiwitten als falafel of kikkererwten. De basis blijft hetzelfde: gerechten met zo veel mogelijk groenten, gezonde eiwitten (vis, kip, mager vlees, peulvruchten) en niet te veel ongezonde vetten of snelle koolhydraten.”