Gedaan met energieloze zomerdagen

doorTatjana Peetersop 09/07/2018

Lange zomerse dagen zijn geweldig, alleen jammer dat ze zo’n effect hebben op je energiepeil. We strompelen van schaduwplek naar schaduwplek en lessen onze dorst met liters water. Honger hebben we bijna niet. Uitgebreid eten is een opdracht. Gevolg, je energiepeil daalt verder.

Hoewel een verminderde eetlust door de warmte een natuurlijk verschijnsel is, is het aangeraden om toch voldoende vitaminen, mineralen, eiwitten, vetten en koolhydraten op te nemen. Voeding is de brandstof van ons lichaam en maaltijden zijn van belang om te functioneren.

Enkele tips voor het samenstellen van je maaltijd zodat je toch voldoende energie opneemt om de dag door te brengen.

Bereid lichte maaltijden

Om ervoor te zorgen dat je tijdens warme dagen voldoende energierijke voeding eet kan je beter meerdere keren per dag enkele lichte maaltijden consumeren. Maaltijden die het lichaam makkelijk kan verwerken en dus niet al te veel energie vereisen.

Overdrijf niet met suikers

Grijp bij een dipje niet meteen naar suiker. Vermijd extreme schommelingen in je bloedsuikerspiegel, want die zorgen ervoor dat je vaker met vermoeiende dipjes te kampen hebt.  Start je dag met een suikervrij ontbijt om de vraag naar suikers doorheen de dag te beperken.

Eet veel groenten

Groenten zijn de basis voor een gezond voedingspatroon. Ze zitten boordevol vitaminen en mineralen. Probeer dagelijks 300 gram groenten op te nemen. Dat lijkt veel, maar met een groente smoothie kan je alvast een heel deel van die dagelijkse portie naar binnen werken. Tijdens de zomermaanden mag het trouwens nog wat meer zijn.  Zet die frisse salades maar op het menu.

Eet gezonde vetten

Als we het woord ‘vetten’ horen dan trekken we onze neus al op. Toch zijn vetten ook een bron van energie. Kies bij de samenstelling van je maaltijd uiteraard voor gezonde vetten zoals vette vis, noten en zaden.

Vermijd warme maaltijden

Warme maaltijden vragen heel wat moeite van je lichaam om ze te verteren. Probeer ze op hete zomerdagen dan ook te vermijden. Zo kan je de weinige energie die je wél nog hebt spenderen aan leuke zomerse activiteiten.