Getroffen door de griep? Deze voedingsmiddelen helpen je er weer bovenop

doorNathalie Topsop 25/02/2019

De griep is weer in het land. Mocht jij dat al aan den lijve ondervinden? Helaas: er bestaat geen medicijn, drankje of voedingsmiddel dat je in een vingerknip van je symptomen verlost. Maar om je toch een beetje te helpen, zochten we uit wat je het best eet en drinkt.

Misselijk, koorts, krampen: je honger gaat van minder over. Maar toch is het belangrijk om tijdens het ziek zijn voldoende gehydrateerd te blijven en de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen, benadrukken diëtisten Jessica Crandall en Rena Zelig. In de gezondheidssectie van het Amerikaanse tijdschrift Time delen ze daarom hun voedingstips.

Sportdrankjes

Gehydrateerd blijven is zowat het belangrijkste als je de groep hebt, zeker als je met koorts kampt en daardoor overmatig zweet, of moeite hebt om voedsel binnen te houden. Blijf daarom voldoende water drinken. Hoewel diëtisten sportdrankjes doorgaans niet aanraden voor mensen die niet tot matig sporten, zijn ze in dit geval wel een goede oplossing om snel wat suikers binnen te krijgen. Daardoor zal je je wat minder slap voelen.

Kippensoep, erwten en bonen

Dit trucje van grootmoeder is allerminst gebaseerd op verzinsels. De bouillon levert je extra vocht en natrium, terwijl de groenten in de soep voor vitaminen en mineralen zorgen en er in kip heel wat proteïnen zitten. Een Amerikaanse studie beweert zelfs dat de maaltijd ontstekingsremmende eigenschappen zou hebben.

Maar uiteraard is kip niet de enige proteïnerijke optie. Ook bonen, erwten en andere peulvruchten zijn makkelijk te verteren en leveren je een boel voedingsstoffen.

Rundvlees

Een verrassender advies is dat om wat extra rundvlees op het menu te zetten. Dat zit volgens de diëtsten tjokvol zink, een mineraal dat eveneens ontstekingsremmend werkt en een positief effect heeft op het immuunsysteem. Een andere bron van zink zijn zeevruchten als oesters en garnalen. Al lijkt dat misschien niet zo appetijtelijk als je ziek bent.

BRAT

Als je last hebt van maaglast en misselijkheid, is licht verteerbaar voedsel een must. De diëtisten hanteren de afkorting BRAT: bananen, rijst, appelmoes en toast.

Gember

De natuurlijke verlichter van maaglast en krampen is gember. En ook tegen misselijkheid zou deze specerij uiterst efficiënt zijn, hoewel de beschikbare studies enkel ochtendmisselijkheid en wagenziekte onder de loep namen. Over het effect ervan op grieppatiënten is helaas niets geweten. (Zelfgemaakte) gemberthee of met gember geïnfuseerd water zijn dus prima huis,- tuin- en keukenmiddeltjes. De ginger ale à la Canada Dry laat je liever voor wat het is: die bevatten weinig tot geen gemberextract, maar wel tonnen suiker. Bovendien is de prik erin allerminst heilzaam voor zere kelen en protesterende magen.