Gezond ontbijten maar niet veel tijd? Zo doe je dat

doorSophie Vereyckenop 06/04/2020

We blijven allemaal liever een halfuurtje langer liggen dan dat we 's morgens vroeg achter de kookpotten kruipen. Het resultaat? We stoppen veel vaker in zeven haasten een snelle boterham naar binnen dan dat we er een vezelrijke portie havermout op het vuur staat te pruttelen. Maar wat wist je dat het ook sneller kan?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, of dat is toch wat de volksmond beweert. Hoe je het ook draait of keert, feit is wel dat wie de dag met een goedgevulde maag begint, vaak meer energie heeft én minder snoept. En toch is dat het eerste dat we laten vallen wanneer we weer eens een grootschalige zoekactie naar de linkerschoen van zoon- of dochterlief op poten moeten zetten, of gewoon liever een paar keer op de snoozeknop drukken. Gelukkig hoeft een gezond ontbijt niet per se veel tijd te kosten.

Een gezond ontbijt draait niet zozeer om tijd en moeite, wél om balans. Of je er nu vijf of dertig minuten noeste arbeid in stopt, een goed begin van de dag bevat altijd een portie proteïnen, vezels én fruit of groenten. En met één van onderstaande opties ben je in een wip de deur uit.

* wraps: niet alleen geschikt als middag- of avondmaal, ook 's ochtends kan zo'n volkoren wrap smaken. Er tal van combinaties mogelijk, met avocado en ei, maar ook met hummus of een tomaatje met magere smeerkaas. Bovendien kan je ze makkelijk meenemen en onderweg verorberen, heb je weer extra tijd gespaard.

* smoothie: al je favoriete ingrediënten in één supersnel ochtendmaal? Dat kan. Een smoothie is de ideale manier om in een handomdraai proteïnen, vezels en vitaminen binnen te krijgen. Mix je favoriete fruit met wat bladgroenten, chiazaad, havermout en eventueel proteïnepoeder, en je hebt een ontzettend voedzaam ontbijt. Afwassen doe je wel als je 's avonds thuiskomt.

* eitje: heb je geen idee hoe je in godsnaam meer proteïnen moet eten zonder aan de eiwitpoeders te gaan? Dan is een eitje de makkelijkste oplossing. Een eenvoudige omelet tussen je boterham, of een hardgekookt eitje (dat je liefst de avond voordien al hebt klaargemaakt) kunnen 's ochtends wel degelijk het verschil maken.

* yoghurt: een kommetje gevuld met yoghurt, fruit, havermout en een handvol noten en zaden bevat alles wat je nodig hebt om goed aan je dag te beginnen. En als je het slim speelt - bijvoorbeeld met diepvriesfruit of fruit dat je de avond voordien al hebt gesneden - is het ook nog eens in vijf minuutjes gepiept.

* havermout: toegegeven, het is niet ideaal om 's ochtends nog een pot havermout op het vuur te zetten, maar ook dit kan je makkelijk op voorhand doen. 's Morgens wat vers fruit erbij, en dat voedzaam ontbijt is in een paar minuten achter de kiezen.