Gezond en gelukkig leven begint hier en nu

Abonneer

Goed doorwandelen heeft een positieve invloed op je gezondheid (en het moet veel minder lang duren dan je denkt)

doorFleur De Backerop 06/01/2022

Ben jij een echte koukleum? In putje winter is het soms een uitdaging om buiten te komen - zeker nu onze woning meteen ook dienstdoet als kantoor. De broodnodige dosis beweging schiet er dan bij in. Om je te motiveren om toch - letterlijk! - de stap te zetten, kan recent onderzoek je misschien over de streep halen: je hoeft geen uren te wandelen om resultaat te zien. Integendeel. 

We trappen meteen een open deur in (alle beweging telt): wandelen is goed voor je. Uit eerder onderzoek, gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine, kwam al naar voren dat aan een flink tempo (meer dan vijf kilometer per uur) wandelen je gezondheid positief beïnvloedt. 

Daarvoor werd het wandelgedrag meer dan vijftigduizend wandelaars uit Engeland en Schotland gedurende veertien jaar onder de loep genomen. De mensen die goed doorstapten, bleken een stuk gezonder dan de slenteraars: ze hebben 24 procent minder kans op hart- en vaatziekten door hun actieve tempo. 

Zuurstofopname 

Dankzij nieuw onderzoek, dat je kan terugvinden in het wetenschappelijk tijdschrift European Heart Journal, is nu duidelijk hoelang je sportieve activiteit precies moet duren om je hart en longen gezond te houden. Uit de analyse van tweeduizend mensen tussen 45 en 63 jaar bleek dat ze al na 17 minuten matige tot intensieve beweging, zoals stevig wandelen of joggen, op cardiorespiratoir vlak de vruchten plukten. 

Na die tijd was de VO2-max, de waarde van de maximale zuurstofopname bij cardio-oefeningen, bij de respondenten met de nodige vijf procent gestegen. Hoe meer zuurstof je opneemt, hoe beter je hoge inspanningen de baas kan. 

Doe je het liever wat rustiger aan? Je bereikt hetzelfde resultaat door dagelijks een uur op gezapig tempo te gaan wandelen, maar ook door vier uur minder lang stil te zitten. Geen betere reden om ook thuis (ja, ook wij kennen de struggle) wat vaker weg te stappen van je bureau.