Goed nieuws: 10 minuten wandelen is even goed voor je gezondheid als 50 minuten lopen

doorValérie Wautersop 30/04/2019

Je kent het wel: je bent al een dik uur aan het zweten in de sportschool, om vervolgens op je horloge te kijken en te ontdekken dat je nog maar een kwartiertje aan het bewegen bent. Wij hebben gelukkig goed nieuws voor jou: je hoeft immers niet lang te sporten om er de voordelen van te ondervinden. 

Onderzoekers namen voor een studie in Journal of the American Heart Association de bewegingsgewoontes van 4.840 mannen en vrouwen van boven de veertig onder de loep. Ze analyseerden het bewegingspatroon van de proefpersonen, en bekeken daarbij naar het aantal minuten dat een persoon intensief of gemiddeld in beweging was. (Gemiddelde beweging slaat hierbij op het maken van bijvoorbeeld een flukse wandeling, terwijl intensieve beweging eerder gezien kan worden als een workout zoals joggen of fitness. 

Weinig verbazingwekkend kwamen de onderzoekers er al snel achter dat beweging een positieve invloed heeft op  de levensduur. Mensen die regelmatig bewegen verkleinen met andere woorden hun risico op een vroegtijdig overlijden. Verrassender daarentegen is dat het weinig uitmaakt hoe je aan die beweging komt. Regelmatig een bezoekje brengen aan de sportschool heeft duidelijk z’n voordelen, maar ook wie dat niet doet en gewoon dagelijks een stevige portie gaat stappen plukt dezelfde gezondheidsvoordelen. Je weet dus wat je te doen staat!