Griep voorkomen? Geef je weerstand een opkikker

doorRedactieop 16/01/2018

Tijdens de wintermaanden krijgt je immuunsysteem het zwaar te verduren en ben je vatbaarder voor vervelende virussen die je met een snotneus of een pijnlijke keel opzadelen. Toch hoef je deze winterkwaaltjes niet zomaar voor lief te nemen. Met onze tips help je ze te voorkomen.

Een lage weerstand

Wie in de winter vaak met winterkwaaltjes te maken krijgt, heeft dit niet te danken aan het koude weer. Want hoewel de lage temperaturen de ideale voedingsbodem vormen voor allerhande ziektemakers, krijgen bacteriën en virussen pas vrij spel wanneer je natuurlijke weerstand niet langer in staat is om hen adequaat af te weren. Een lage weerstand kan je echter met een aantal eenvoudige maatregelen terug verhogen.

Zo krik je je weerstand op

·       Eet gezond en gevarieerd. Een gezond voedingspatroon is de eerste vereiste voor een sterk immuunsysteem. Een flinke dagelijkse portie groenten en fruit, vezels uit volkorenproducten en onverzadigde vetten uit vette vis, noten en zaden zijn hierbij onmisbaar. Drink daarnaast voldoende water.

 

·       Zorg voor voldoende nachtrust. Te weinig slaap vormt een ware aanslag op je weerstand. Slaap je gemiddeld slechts vijf tot zes uur per nacht, dan neemt de kans om ziek te worden tot vier keer toe. Hoewel de hoeveelheid slaap die een volwassene nodig heeft sterk afhankelijk is van persoon tot persoon, volstaat een gemiddelde van zeven tot acht uur slaap per nacht.

 

·       Blijf in beweging. Bewegen zorgt voor een betere weerstand, omdat je immuuncellen actiever doorheen je lichaam bewegen en afvalstoffen sneller uit je lichaam afgevoerd worden. Trek daarbij zoveel mogelijk naar buiten, want een zuurstofrijke omgeving zet je immuuncellen aan het werk.

 

·       Hou een goede hygiëne in acht. De overdracht van bacteriën verloopt grotendeels via handcontact. Regelmatig én grondig de handen wassen is de boodschap. Vooral na elk toiletbezoek en voor elke maaltijd is dit een vereiste. Raak ook zo weinig mogelijk je gezicht aan met ongewassen handen, want virussen verspreiden zich gemakkelijk via je handen naar je mond, je neus en je ogen.

 

·       Creëer een gezonde leefomgeving. In de winter staat de verwarming voortdurend op en blijven ramen vaker dicht. Hierdoor hangt er een droge lucht in huis, die nefast is voor je huid en je luchtwegen. Zet daarom op geregelde tijdstippen de ramen open voor de aanvoer van verse lucht en optimaliseer de luchtvochtigheidsgraad in je woning met een luchtbevochtiger of een bakje water aan de verwarming.

 

·       Geef je weerstand een opkikker. Homeopathie biedt je de ideale ondersteuning bij een verzwakt immuunsysteem. Oscillococcinum van Boiron kan de intensiteit van griepachtige symptomen tijdens de blootstellingsperiode aan griep doen afnemen en de genezing bevorderen. Het geneesmiddel mag vanaf het begin van de herfst tot het einde van de winter wekelijks ter preventie ingenomen te worden.