Herken je een van deze signalen? Dan heb je je ideale gewicht waarschijnlijk al bereikt

doorNele Annemansop 12/09/2018

Als je weegschaal tegensputtert, is dat vaak een teken dat je je dieet naar een hoger niveau moet tillen. Anderzijds kan het ook zijn dat je lichaam je iets probeert te vertellen, namelijk dat je je ideale gewicht al bereikt hebt. Herken je een van deze vijf signalen? Dan kan je je dieet misschien voorgoed vaarwel zeggen.

Je hebt een team van professionals nodig om je streefgewicht te bereiken
Hier kwam je al te weten waarom het moeilijker is om gewicht te verliezen als je ouder wordt. Dus ook al paste je in een maatje kleiner toen je jonger was, misschien is dat niet de juiste maat voor je nu. Als je mensen vraagt wanneer ze voor het laatst hun streefgewicht hadden, zeggen ze vaak op de middelbare school of op hun trouwdag. Dat is vaak jaren geleden. Natuurlijk moet je streefgewicht niet X-aantal kilo meer zijn dan op je twintigste, maar als je elke dag uren moet trainen en dagelijks een aantal chefkoks nodig hebt om opnieuw in die jeans te passen, is het misschien hoog tijd om je verwachtingen bij te stellen en te beseffen dat je op een goed gewicht zit.

Je hebt geen obesitasgerelateerde gezondheidsproblemen
Kijk liever naar het volledige plaatje dan alleen naar het getal op je weegschaal. Een betere voorspeller voor je gezondheid is namelijk je buikomtrek. Die meet het liefst niet meer dan 80 cm (en zeker niet meer dan 88 cm) bij vrouwen en 94 cm (en zeker niet meer dan 102 cm) bij mannen. Laat ook regelmatig je bloeddruk, cholesterol- en bloedsuikergehalte nakijken. Als die volgens je dokter oké zijn, loop je waarschijnlijk geen verhoogd risico op obesitasgerelateerde aandoeningen zoals hartziekten, hoge bloeddruk of diabetes en zit je dus op een gezond gewicht, ook al is dat niet jouw droomgewicht.

Je voelt je fysiek goed
Zodra je weet dat je geen gezondheidsrisico's loopt, denk dan eens na over hoe je je voelt. Voelt de kleding waarin je nu past toch comfortabel aan, ook al is het niet je droommaatje? Heb je voldoende energie om dagdagelijkse activiteiten of je work-outs te doen? Dan zit je misschien wel al op een goed gewicht. Die dingen dragen namelijk vaak veel meer bij aan je algehele gezondheid dan die o zo strakke buik of dijen zonder sinaasappelhuid.

Je bent erg dicht bij je streefgewicht
Als regelmatig sporten een belangrijk onderdeel is van je dieet, heb je waarschijnlijk een beetje meer spiermassa aangemaakt. Maar aangezien spieren meer wegen dan vet, toont je moeite zich waarschijnlijk niet op de weegschaal. Toch is het net goed om je spierverlies zo min mogelijk te houden als je gewicht verliest. Meer spiermassa helpt je niet alleen meer calorieën te verbranden, maar is ook van cruciaal belang om voldoende kracht te hebben voor dagdagelijkse activiteiten. Als je je calorieën te veel inperkt, dreig je bovendien te weinig eiwitten binnen te hebben om je spiermassa te behouden.

Weeg je dus ongeveer vijf kilogram meer dan je streefgewicht? Overweeg dan om je vetpercentage als maatstaf voor je succes te gebruiken in plaats van je gewicht. Normaal ligt het vetpercentage van vrouwen rond 25 procent, en rond de 30 procent zodra je veertig wordt. Als dat zo is, zit je waarschijnlijk op een gezond gewicht.

Je zou minder gelukkig zijn als je nog meer moeite moet doen om af te vallen
Als je voortdurend aan het diëten bent, maar de weegschaal sputtert tegen, moet je misschien nog meer drastische maatregelen treffen om je gewenste gewicht te bereiken. Helaas zijn die niet altijd even gezond en al zeker niet even aangenaam. Bovendien kan het zijn dat je lichaam nog makkelijker vet opslaat als je je calorieën nog meer inperkt, of je je overdoet met het sporten. Niet alleen de productie van je hongerhormoon ghreline schiet omhoog, maar ook dat van het stresshormoon cortisol, waardoor je alleen maar meer verlangd naar ongezond voedsel. Bovendien is dat extra werk misschien niet eens de moeite waard. Als je door je sportschema leuke uitjes met familie en vrienden mist, of je humeur is niet te genieten, dan is er waarschijnlijk iets mis met je dieet en hoogstwaarschijnlijk is het dan ook niet vol te houden. Want is het leven echt zo mooi in een maatje 34 als je jezelf nooit eens kan trakteren op een stukje pizza of een bolletje ijs? Wij denken alvast van niet!