Het gezondheidspaspoort van Evi Van Acker

doorLaurane Berkeinop 14/07/2018

Elke week brengen wij het gezondheidspaspoort van een man of vrouw met een hoge Goed Gevoel-factor. Deze week is het de beurt aan Evi Van Acker (32), voormalig zeilster en Client Success Manager bij Energy Lab.

Hoe ziet je ochtendroutine eruit?

‘’s Morgens reinig ik mijn gezicht en breng ik een dagcrème aan met SPF 15. Ik vind het heel belangrijk om mijn huid goed te beschermen, vermits ik zoveel uren zon gezien heb tijdens mijn sportcarrière. Daarna drink ik een grote kop koffie met opgeklopte melk, en geniet ik van een kom havermout met fruit, noten en zaden. Het ontbijt sla ik nooit over!’

Als je een laatste avondmaal mocht kiezen, wat staat er dan op het menu?

‘Zonder twijfel een driegangenmenu! Als voorgerecht zou ik gaan voor burrata met tomaatjes en olijfolie, als hoofdgerecht zeebaars in zoutkorst met gegrilde groenten, en als dessert rood fruit. Uiteraard bestel ik er dan ook een goede fles wijn bij!’

Heb je ooit een dieet gevolgd? Zo ja, het welke?

‘Ik hou er sowieso van om gezond te eten. Voor mij is gezonde voeding zeker geen straf, eerder een zegen. Mijn bord is steevast gevuld met groenten, fruit, kip, vis of nootjes. Tijdens mijn sportcarrière, moest ik wel opletten met wat ik at. Wanneer er dagen met zware inspanningen gepland stonden, moest ik ervoor zorgen dat ik voldoende koolhydraten en eiwitten consumeerde. Op rustige dagen, kon ik wat minder eten. Enkel tijdens mijn deelname aan de Olympische Spelen in Londen, moest ik veel bijkomen en écht op mijn voeding letten. Zo moest ik verschillende keren per dag een rijstpapje eten, vreselijk vond ik dat.’

Wat is je favoriete restaurant met gezonde opties?

‘Tegenwoordig heb je in bijna elk restaurant een ruim aanbod aan gezonde opties op het menu. Als ik er eentje moet uitkiezen, ga ik voor ‘Oh My Poké’ in Gent. Daar hebben ze heel lekkere én gezonde gerechten.’

Wat staat er op het menu als je geen zin hebt om te koken, maar ook geen pak frieten wilt halen?

‘Sushi!’

Heb je een voorbeeld op vlak van gezondheid? Zoals je mama of een beroemdheid?

‘Eigenlijk niet, maar mijn mama kan wél super goed koken. Zij heeft mij veel geleerd in de keuken!’

Hoe ziet je bewegingsroutine eruit?

‘Tijdens mijn sportcarrière deed ik -uiteraard- niks anders dan bewegen. Tegenwoordig is dat helaas heel wat moeilijker geworden. Op kantoor probeer ik wel nu en dan aan een standing desk te werken. ‘s Morgens en ‘s avonds ga ik ook af en toe lopen, en in het weekend trek ik geregeld met mijn koersfiets naar de Vlaamse Ardennen.’

Wat is je favoriete sportmuziek?

‘Ik sport zelden met muziek. Ik vind het veel fijner om mijn hoofd tijdens het sporten écht even leeg te maken!’

Hoe motiveer je jezelf om te sporten?

‘Daar heb ik helemaal geen motivatie voor nodig! Ik voel me gewoon veel beter wanneer ik gesport heb.’

Hoe vaak ben je ziek?

‘Bijna nooit. Ik ben wel een slechte en lichte slaper, waardoor ik overdag vaak moe ben en al snel een verkoudheid oploop of keelpijn heb. Gelukkig zijn dat maar kleine kwaaltjes.’

Slik je vitamines, supplementen of superfoods?

‘Alleen wanneer ik mij vermoeid voel, slik ik een multivitaminepreparaat. Als je gezond en gevarieerd eet, vind ik het ook niet nodig om nog extra vitamines te nemen.’

Wat is je ultieme gezondheidsgeheim?

‘Ik drink veel water, en ik bescherm mijn huid ook àltijd als ik in de zon kom. En bovenal: ik doe wat ik graag doe. Als je je goed in je vel voelt, straal je dat ook uit!’