‘Het vermindert de kans op borstkanker’ en 5 andere gezondheidsvoordelen van wandelen

doorKimia Farhangop 12/07/2017

1, 2, 3, 4, 5, 6, zéven! Zo gaat het goed, zo gaat het beter en nog een kilometer! Al van jongs af aan worden we aangemoedigd om veel te wandelen, en maar goed ook. Kende je deze gezondheidsvoordelen van wandelen al?

 1.    Het helpt overgewicht en diabetes voorkomen

Wetenschappers van Harvard onderzochten 32 genen die overgewicht bevorderen in zo’n 12.000 mensen om te zien in welke mate die genen dan voor meer gewicht zorgen. In dat onderzoek ontdekten ze dat bij de deelnemers die een uurtje per dag wandelden de effecten van die genen gehalveerd waren.

Een ander onderzoek wees uit dat dagelijks 15 minuten wandelen na het eten helpt om diabetes te voorkomen. Bij ouderen vooral was het resultaat dat ze dan 24 uur lang een betere glucosehouding hebben. Aangezien diabetes type 2 veel voorkomt bij oudere mensen, is dit dus een aangename ontdekking.

2.    Het vermindert het risico op borstkanker

Wetenschappers toonden al aan dat elke vorm van bewegen het risico op borstkanker kan verminderen, maar een onderzoek van de American Cancer Society wees uit dat vrouwen die 7 uur of meer per week wandelen 14% minder risico hebben op borstkanker dan vrouwen die 3 uur of minder wandelen.

3.    Het helpt de zoetekauw in jou in toom te houden

Uit een aantal onderzoeken van de Universiteit van Exeter, Engeland, bleek dat een wandeling van 15 minuten de zin in chocolade kan intomen en zelfs de hoeveelheid chocolade die je eet als je gestrest bent kan verminderen. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat wandelen ook in het algemeen je zin in zoete snacks doet afnemen.

 4.    Het boost je immuunsysteem

Een studie waaraan 1.000 mannen en vrouwen deelnamen toonde aan dat zij die minstens 20 minuten per dag wandelen, en dat minstens 5 dagen per week doen, 43% minder kans maken om ziek te worden dan wie maar een keer of niet beweegt per week. Als je toch ziek zou worden, zal dit minder lang duren en zijn je symptomen minder erg.

5.    Het is goed voor de hart- en bloedvaten

Om sterk te blijven heeft je hart elke dag oefening nodig. Minstens 2,5 uur per week wandelen is gunstig voor je cholesterol en de kans op
cardiovasculaire ziektes zal ook verminderen. Loop dus vandaag nog even een blokje om!

 6.    Het is goed voor je mentaal welzijn

Volgens onderzoek zorgt 3 keer per week 40 minuten wandelen ervoor dat je depressiviteit afneemt. Maar wandelen helpt niet alleen tegen een depressie; het kan ook slapeloosheid en angsten verhelpen. Tijdens het wandelen neemt namelijk de neurotransmitter GABA toe en die heeft een rustgevend effect.