HIIT-workouts na je 70ste? Volgens deze studie het geheim voor een langer leven

doorRedactieop 07/11/2020

We willen allemaal een lang en gezond leven. Dat staat vast. Maar wat je moet je daar precies voor doen? Een studie van de Norwegian University of Science and Technology brengt een verrassend feit aan het licht: HIIT-training zou ideaal zijn om fit te blijven na je 70ste. Meer nog: het zou misschien zelfs je leven kunnen verlengen.

De afkorting HIIT staat voor ‘High Intensity Interval Training’, wat zoveel wil zeggen als een intervaltraining waarbij momenten van hoge intensiteit – even stevig zweten dus – en lage intensiteit – even op adem komen – elkaar afwisselen. Er bestaan heel wat verschillende soorten HIIT-trainingen, eigenlijk even veel als er trainers en conditieniveaus in de wereld zijn, maar in de basis komt het altijd op hetzelfde neer: een korte training waarbij je hevig sporten en rust met elkaar afwisselt. Deze manier van sporten zou wonderen doen voor je conditie en wordt vaak geassocieerd met afgetrainde fitnessgoeroe’s.

Intervalsporters leven langer

De Generation 100-studie van de Norwegian University of Science and Technology is een onderzoek waarbij 1.500 deelnemers tussen de 70 en 77 jaar gedurende 5 jaar gevolgd werden. De studie onderzocht telkens oorzaak en gevolg, bijvoorbeeld: hoe staat de testgroep die elke week twee HIIT-trainingen afwerkt er na 5 jaar voor? Het resultaat was opvallend: de intervalsporters gaven aan zich zowel fysiek als mentaal beter te voelen dan de andere testpersonen (met andere sportroutines). Bovendien was hun conditie er het meeste op vooruit gegaan. De onderzoekers durven zelfs met enige voorzichtigheid suggereren dat er in de groep van HIIT-zeventigers minder deelnemers overleden waren naar het einde van de studie toe.

Allemaal aan de HIIT-training? 

Er zijn wel een paar kanttekeningen te maken bij het onderzoek: de testpersonen waren allemaal al gemotiveerd om te sporten. Dat maakt sowieso een verschil. Bovendien bleven ze – ongeacht welke sport ze ook beoefenden – allemaal actief tijdens de jaren van de studie. Gemiddeld gesproken word je vanaf je zeventigste 20 procent minder actief, terwijl eerder onderzoek aantoont dat het net heel belangrijk is om te blijven bewegen en zo ook gezond te blijven. Alle deelnemers aan het onderzoek hadden dus sowieso een streepje voor.

De belangrijkste conclusie? Wie zich goed genoeg voelt, heeft er baat bij om zich af en toe flink in het zweet te werken. Maar het is vooral belangrijk om actief te blijven, ook op latere leeftijd. High intensity of niet.

Tekst: Evelyn Verhestraeten