Hoe beperk je je vetinname? 5 makkelijke tips

doorNele Annemansop 02/11/2018

Niet alle vetten zijn slecht, we moeten(!) ze zelfs eten, onverzadigde weliswaar. Verzadigde vetten vermijd je beter. Die verhogen de slechte cholesterol in je bloed wat niet goed is voor je bloedvaten. Maar hoe begin je daar nu aan? Wij geven je alvast enkele handige tips!

  1. Vervang in een gebak de boter of margarine eens door plattekaas (kwark) of yoghurt. Het gebak zal dan wel vaster worden dan de gewone variant, maar nog altijd even lekker smaken.
  2. Gebruik altijd een lepel of een mes om de hoeveelheid vetstof te bepalen. Als je in het wilde weg olie in de pan giet, heb je een minder duidelijk idee van de hoeveelheid.
  3. Stoof je groenten aan in een paar lepels water in plaats van olie of vet. Let wel op dat je niet te veel water gebruikt, want dan ben je je groenten aan het koken.
  4. Gril vlees of vis in de oven of tussen een grill, dan heb je minder vetstof nodig.
  5. Gebruik potten en pannen met een antiaanbaklaag, dan hoef je minder vetstof te gebruiken. In de supermarkt vind je ook speciale antiaanbakvellen die je in een gewone pan kan leggen.

Meer lezen? 'Mama (di)eet', Lobke Husson, Sanne Mouha en Katrien Van der Vaerent (Lannoo, € 19,99).