Hoe je toch kan afvallen zonder dat je koolhydraten vaarwel hoeft te zeggen

doorNele Annemansop 29/10/2018

Volgens veel dieetgoeroes zijn koolhydraten je ergste vijand als je wat kilootjes wil verliezen. Toch beveelt de hoge gezondheidsraad nog altijd aan om 50 tot 55 procent van je voeding uit koolhydraten te halen. En hoewel koolhydraten schrappen uit je menu op korte termijn vaak helpt om gewicht te verliezen, kies je voor een resultaat op langere termijn - of als niet bereid bent om voorgoed vaarwel te zeggen tegen je boterham of pasta - toch beter voor een andere aanpak. Wij geven je alvast onze beste tips.

1. Eet langzamer
Als je een maaltijd verorbert, duurt het ongeveer twintig minuten voordat je hersenen het signaal krijgen dat je maag vol zit. Speel je je lunch dus op vijf minuten naar binnen, is de kans groot dat je je overeet. Probeer ook om op elke hap minstens twintig keer te kauwen. Want hoe meer je kauwt, hoe sneller je verzadigd bent en hoe beter je spijsvertering op gang komt.

2. Eet meer intuïtief
Vaak eten we zonder aandacht te besteden aan wat en hoeveel we in onze mond stoppen. Dat vertaalt zich helaas vaak in een aantal ongewenste kilootjes op de weegschaal. Daarom is het beter om echt stil te staan bij wat je eet, hoe je je daarbij voelt en welke voeding je een voldaan gevoel geeft. Want geef toe, hoe vaak voel jij je fantastisch na het eten van een heel pak koekjes?

3. Vervang bepaalde voedingsmiddelen in plaats van ze te schrappen
We hoeven je waarschijnlijk niet te vertellen dat als je alle suikers en koolhydraten schrapt, je je dieet waarschijnlijk niet erg lang zal volhouden. Probeer ze daarom eerder te vervangen door betere varianten. Kies bijvoorbeeld voor courgetteslierten in plaats van voor spaghettislierten en voor dadels in plaats van een suikerrijk tussendoortje. Zondig je toch eens? Geniet er dan ook van, maar met mate.

4. Snack verstandig
Neem altijd een aantal gezonde snacks mee voor onderweg. Denk bijvoorbeeld aan een handjevol noten, een stuk fruit, Griekse yoghurt met kaneel of knapperige geroosterde kikkererwten. Sta ook ’s morgens even stil bij wat je die dag als gezonde snack zal eten. Daardoor grijp je veel minder snel naar die suikerrijke chocoladereep uit de snoepautomaat.

5. Hou je stress onder controle
Misschien denk je er niet meteen aan als je gewicht wil verliezen, maar veel stress en weinig slaap kunnen wel degelijk leiden tot gewichtstoename. Want ook ondergetekende grijpt steevast naar niet een, twee maar drie chocoladerepen na een slechte nachtrust of nakende deadline. Probeer dus om je stress zoveel mogelijk te verlichten door bijvoorbeeld elke dag even tijd vrij te maken voor jezelf en probeer ervoor te zorgen dat je acht uur slaapt. Je taille zal je dankbaar zijn!

Hier ontdek je wat stress precies doet met je gewicht.