Hoe raak je snel van die vervelende stijve nek af?

doorLaurane Berkeinop 22/05/2020

Heerlijk uitgeslapen word je wakker, je verrolt nog eens van kant en plots … ai, een vervelende steek in je nek. Je nek voelt stijf aan, hem draaien doet pijn of hij zit zelfs helemaal geblokkeerd, waardoor hem draaien bijna onmogelijk is. Ook na een hele dag werken aan je bureau kan je plots pijnscheuten in je nek ervaren. Iedereen heeft weleens een stijve nek, maar hoe komt dat en hoe raak je er snel weer van af?

In de meeste gevallen is een stijve nek niet ernstig, en ontstaat het kwaaltje door bijvoorbeeld een onbewust slechte slaappositie, of door een verkeerde houding aan te nemen wanneer je aan je bureau of computer werkt. Slechts vijftien procent van de gevallen heeft een stijve nek omwille van een (ernstige) medische reden of een trauma.

Wanneer je een stijve nek hebt opgelopen door een banale oorzaak, dan kan je er vaak zelf voor zorgen dat de symptomen weer verdwijnen. De meest gebruikte manier is het aanbrengen van warmte of ijs op de nek. Die twee elementen verminderen de ontsteking en vermeerderen de bloedstroom naar de hersenen, waardoor de stijfheid en pijn snel afnemen. Breng ongeveer twintig minuten warmte aan op de pijnlijke nek, bijvoorbeeld met een kersenpitje of warmtepleister. Helpt dat niet? Probeer de pijn dan te verzachten met koelte, door bijvoorbeeld een ijszak in een handdoek te wikkelen en die op de nek te leggen.

Is de pijn ernstig? Het slikken van ontstekingsremmende medicatie, zoals ibuprofen, kan de pijn verzachten en de ontsteking doen afnemen. Let wel op met ontstekingsremmende pijnstillers: hoge dosissen kunnen neveneffecten veroorzaken, zoals een pijnlijke maag. Om je maag te beschermen, is het aangeraden om een maagbeschermer te nemen, wanneer je van plan bent om een hoge dosis ibuprofen te slikken.

Geneest je stijve nek niet, of heb je er vaak last van? Ga dan eens langs bij een fysiotherapeut of een masseur. Zij kunnen je stretchoefening aanleren, die ervoor zorgen dat je spieren en gewrichten weer gaan ontspannen. Ook yoga en pilates zijn goede sporten die je spieren soepel houden en de kans op een stijve nek doen afnemen. Probeer op het werk voldoende te bewegen, door bijvoorbeeld om het uur een wandel- of beweegpauze in te lassen. Investeer in een goede bureaustoel en ook een nekkussen kan ervoor zorgen dat een stijve nek verleden tijd wordt. Heb je vaak een stijve nek na het slapen? Investeer dan in een goede matras, en let erop dat je vaak een andere positie aanneemt wanneer je gaat slapen.