Hoe weet je of je uitgedroogd bent? 9 symptomen die je niet mag negeren

doorRedactieop 20/08/2020

Veel water drinken op warme dagen is een feit. Toch is het voor velen onder ons een serieuze opdracht om die dagelijkse hoeveelheid van 1,5 tot 2 liter water naar binnen te werken. Laat staan dat je tijdens de zomermaanden nog meer moet drinken. Wees alert voor onderstaande symptomen die kunnen wijzen op uitdroging.

Je hebt grote dorst en een droge mond

Een duidelijker signaal kan je lichaam niet geven. Als je een dorstgevoel hebt dan kan je er prat op gaan dat je te weinig gedronken hebt. Meteen starten met drinken is de boodschap.

Je bent slaperig, in de war of prikkelbaar

Zelfs een kleine vorm van dehydratatie kan al leiden tot slaperigheid, verwardheid of stemmingswisselingen. Water drinken geeft je energie en maakt je alerter.

Je hebt last van droge ogen of een troebel zicht

Als we het warm hebben koelt ons lichaam af door te zweten. Hierdoor verliezen we heel wat vocht. Verliezen we te veel vocht zonder ons vochtpeil weer aan te vullen, dan bestaat de kans dat dit zich vertaalt in droge ogen of een troebel zicht.

Hoofdpijn steekt de kop op

Een tekort aan water kan leiden tot hoofdpijn. Onze hersenen bestaan immers uit  75% water. Als deze te weinig vocht krijgen zetten de bloedvaten uit om zo goed mogelijk het vocht op te vangen dat er nog is. Ze drukken dan tegen het hersenvlies aan waardoor je hoofdpijn krijgt.  

Je ervaart ondraaglijke spierkrampen

Door overmatig zweten verlies je veel vocht en natrium. Het gevolg is dat je spieren onwillekeurig samentrekken met spierkrampen tot gevolg. Zeker bij het sporten in de hitte is het belangrijk om voldoende water of sportdranken te drinken.

Je merkt dat je weinig of niet zweet

Als je met uitdroging te kampen hebt zal je lichaam er alles aan doen om je organen van voldoende vocht te voorzien. Het weinige vocht dat nog overblijft zal in geen geval via het zweet naar buiten gaan. Niet zweten op momenten dat je dat eigenlijk wel zou moeten doen is dus niet zo positief als je zou denken. Drinken is de boodschap.

Je urine kleurt donkergeel

Kleurt je urine donkergeel dan weet je dat er iets mis is met de vochtbalans in je lichaam. Urine bestaat uit water en afvalstoffen die door de nieren worden geproduceerd. Bij een tekort aan vocht houden je nieren het water bij en wordt de urine geconcentreerder. Opgelet, sommige voedingsmiddelen of medicijnen hebben een effect op de kleur van jouw urine. Sla dus zeker niet meteen in paniek.

Je hebt met koorts te kampen

Doordat je te weinig drinkt heeft je lichaam onvoldoende vocht om te kunnen zweten. Je lichaam heeft moeite met afkoelen en zou koorts kunnen ontwikkelen.

Je merkt veranderingen op in je huidelasticiteit

Je huid bestaat voor 30% uit water. Dat water is verantwoordelijk voor de stevigheid en elasticiteit van je vel. Controleer of je voldoende gehydrateerd bent door aan je huid te trekken. Als deze meteen terugspringt dan is er geen probleem. Duurt het wat langer voordat deze in zijn oorspronkelijke vorm ligt dan kan je wel eens uitgedroogd zijn. Naast elasticiteit is een droge huid die koel en klam aanvoelt ook een signaal van dehydratatie.

Neem je een of meerdere symptomen waar? Probeer zo snel mogelijk je lichaam opnieuw te hydrateren. Drink met kleine hoeveelheden en probeer de tekorten aan voedingsstoffen als zout en suiker aan te vullen met een zakje zoute chips of een zoetigheid. Bij ernstige uitdroging is een ziekenhuisopname onvermijdelijk. Beter voorkomen dan genezen dus.