Ja, er bestaat zoiets als ‘goede suikers’ en zo onderscheid je ze van de slechte

doorNele Annemansop 21/08/2020

Het is geen geheim dat we met z’n allen te veel suiker eten. Met de obesitasepidemie op zijn historische hoogtepunt, wijzen veel mensen suiker als de belangrijkste schuldige aan. Maar is alle suiker slecht? In tegenstelling tot wat je misschien denkt, staan niet alle soorten suiker op de zwarte lijst.

Suiker heeft een erg slechte reputatie, ongeacht om welke soort het gaat. ‘Maar wat we vergeten, is dat niet alle suiker slecht is’, vertelt obesitasarts en voedingsdeskundige Nancy P. Rahnama. ‘Koolhydraten bestaan uit een keten van enkelvoudige suikers zoals fructose en glucose en veroorzaken allemaal afscheiding van insuline, wat een van de belangrijkste oorzaken is van gewichtstoename, hoge cholesterol, hoge bloeddruk en diabetes’, legt Rahnama uit. ‘Maar glucose lokt een onmiddellijke insulinetoename uit, terwijl fructose, een natuurlijk voorkomende suiker, een tragere afgifte van insuline met zich meebrengt’, vertelt de arts.

Dat die insulinerespons vertraagd wordt, komt doordat natuurlijke suiker ook verpakt is met vezels, water, antioxidanten, vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen die de afgifte van suiker in de bloedbaan vertragen. Daarom zegt Rahnama dat het belangrijk is om aandacht te schenken aan de oplosbare vezels als je kijkt naar het totale koolhydraatgehalte.

Goede vs. slechte suikers

Je lichaam heeft suiker nodig om te functioneren en die haal je dus het best uit de natuurlijke ‘goede’ suikers en niet uit de toegevoegde of ‘slechte’ suikers. Maar wat wordt nu precies als goed en slecht beschouwd? Diëtiste en diabetesspecialist Deborah Malkoff-Cohen: ‘Natuurlijke suikers komen van nature voor in bepaalde voedingsmiddelen zoals melk (lactose) en fruit (fructose). Toegevoegde suikers - waar je dus het best niet te veel van eet - vind je dan weer in tafelsuiker, honing of fructose-glucosestroop. Het zijn toegevoegde suikers omdat ze toegevoegd werden tijdens de verwerking van het voedingsmiddel. Allebei zorgen ze voor pieken in je bloedsuikerspiegel, maar toegevoegde suikers veroorzaken grotere pieken. ‘Het eten van een appel is niet zo schadelijk voor je gezondheid als het drinken van een blikje frisdrank. Dat komt omdat er in een appel ook vezels zitten die de suikerpiek vertragen’, aldus Malkoff-Cohen. Een blikje frisdrank dat je daarentegen snel opdrinkt en geen vezels of andere voedingswaarde heeft, zorgt voor grote pieken in je bloedsuikergehalte waardoor er meer insuline wordt aangemaakt. Veel insuline aanmaken is niet voor je gezondheid en zorgt ervoor dat je makkelijk vet opslaat.

Sommige voedingsmiddelen, zoals gearomatiseerde yoghurt en chocolademelk bevatten zowel natuurlijke als toegevoegde suikers. ‘Er zit van nature lactose in maar er wordt suiker aan toegevoegd om ze nog meer op smaak te brengen’, aldus Malkoff-Cohen. Ook met die voedingsmiddelen is het dus opletten geblazen.

Bronnen van goede suikers

Slechte suikers vermijd je dus het best zoveel mogelijk. Aan de andere kant is het belangrijk om niet alle suikers uit je dieet te schrappen, maar vooral voor de juiste ofwel natuurlijke suikers te kiezen. Door meer natuurlijke of goede suikers te eten en minder verwerkte die vol zitten met toegevoegde suiker zal je je immers niet alleen lichamelijk beter voelen, maar ook je gezondheid krijgt er een boost van. dit zijn de beste bronnen van goede suikers:

  • Zuivelproducten zoals melk en ongezoete Griekse yoghurt bevatten lactose, gemaakt van glucose en galactose. Die bevatten niet alleen veel eiwitten, maar ook vitamines en mineralen die ervoor zorgen dat je lichaam meer tijd nodig heeft om de suiker te verwerken.
  • Fruit bevat fructose, maar de vezels die erin zitten vertragen de opname van suiker. Fruit zit ook tjokvol vitamines en mineralen waardoor ze perfect passen in een gezond eetpatroon.
  • Bepaalde groenten en wortelgroenten zoals wortels, bieten, zoete aardappelen en pastinaak, bevatten ook natuurlijke suikers en net zoals fruit hebben ze een grotere voedingswaarde dan voedingsmiddelen met toegevoegde suiker.