Lactose-intolerant of veganistisch? Dit zijn de beste calciumbronnen zonder zuivel

doorNele Annemansop 06/08/2019

Dat melk een geweldige bron van calcium is om onze botten mooi en gezond te houden wordt ons met de paplepel ingegoten. Maar wat als je lactose-intolerant of veganistisch bent of gewoon wat minder zuivel wil eten? Deze verrassende voedingsmiddelen zitten ook tjokvol van het belangrijke mineraal.

Sardines

Deze kleine visjes zitten niet alleen boordevol omega 3-vettten, een blikje sardines bevat ook 350 gram calcium. Besprenkel er enkele over je salade en geef hem die heerlijke zoute touch.

Sinaasappels

Niet alleen is dit heerlijke felgekleurde sappige stuk fruit een echte vitamine C-krachtpatser, een sinaasappel bevat ook meer dan 70 gram calcium. Kortom: de ideale snack!

Vijgen

Vijgen zijn niet alleen rijk aan antioxidanten en vezels, ze zijn ook een goede bron van calcium. Vijf gedroogde vijgen per dag voorziet je van ongeveer 135 milligram calcium waardoor je sneller aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid raakt.

Broccoli

Onze favoriete kruisbloemige groente zitten niet alleen boordevol essentiële voedingsstoffen zoals vitamine A, magnesium, zink en fosfor, maar bevat ook uitzonderlijk veel calcium. Nog een reden om deze supergroente wat vaker op het menu te zetten!

Amandelen

Veel noten bevatten een aanzienlijke hoeveelheid calcium, maar amandelen zijn ook alkalisch, waardoor je er meer energie van krijgt.

Witte bonen

Witte bonen zijn rijk aan eiwitten, ijzer en vezels, maar tellen ook ongeveer 175 milligram calcium per portie. Hoog tijd voor een warme kom chili con carne met witte bonen.

Bladgroenten

Bladgroenten zoals boerenkool bevatten geen vet, extreem weinig calorieën maar wel veel calcium.

Voeding met vitamine D

Naast voldoende calcium, is het ook essentieel om voldoende vitamine D uit je voeding te halen. Calcium kan immers niet zo goed opgenomen worden door je lichaam zonder deze belangrijke vitamine. Onder andere zalm, eierdooiers en zwaardvis zijn ideale vitamine D-bronnen.

Zoveel calcium heb je per dag nodig

Voor volwassenen is er een aanbeveling van 900 mg calcium per dag. Voor jongeren en ouderen is dit 1200 mg per dag. Jongeren tussen 12 en 18 jaar en ouderen hebben een hogere behoefte, dit omdat jongeren een sterke botgroei- en ontwikkeling kennen en bij ouderen calcium minder goed wordt opgenomen in het bloed.