Last van atmosferische hoofdpijn? Een wetenschapsjournalist over de link tussen regen en migraine

doorLiesbeth De Corteop 30/09/2021

Typisch Belgisch weer, deze week. Even konden we genieten van de zon en warme temperaturen, maar nu kunnen we alweer onze paraplu bovenhalen. Een mens wordt er niet vrolijk van. Voor sommige mensen is het nog erger: zij krijgen letterlijk hoofdpijn of zelfs migraine van de weersveranderingen. We vroegen onze wetenschapsjournalist Martijn Peters hoe dat komt. “In een Amerikaanse studie waren één op de twee migrainepatiënten gevoelig voor het weerbeeld.”

Er is wel degelijk een wetenschappelijk fundament voor dit fenomeen. Het heeft allemaal te maken met de atmosferische druk. Over het algemeen wijst een snelle daling van de druk op slecht weer, lees: wolken, neerslag en wind. Een hoge druk voorspelt meestal aangename temperaturen en geen wolkje aan de lucht. Wanneer de luchtdruk verandert, heeft ons lichaam even de tijd nodig om te acclimatiseren. Slaat het weer pardoes om,  zoals wel eens gebeurt in ons Belgenlandje, dan zullen we dat geweten hebben. 

Je maakt ongeveer hetzelfde mee als je in een vliegtuig zit. Als je snel stijgt of daalt, verandert de luchtdruk nogal bruusk waardoor je last kan krijgen van oor- of hoofdpijn. Op een gelijkaardige manier kunnen abrupte weersveranderingen leiden tot hoofdpijn of zelfs migraine. 

“Er zijn inderdaad onderzoeken die aantonen dat er een correlatie is tussen het weer en het krijgen van hoofdpijn”, bevestigt wetenschapsjournalist Martijn Peters. “Amerikaanse wetenschappers kwamen tot de conclusie dat één op de twee migrainepatiënten in hun studiegroep gevoelig was voor het weerbeeld. Vooral de luchtvochtigheid en temperatuur bleken een invloed uit te oefenen. Japanse onderzoekers bestudeerden dan weer de aankoopcijfers van medicijnen tegen hoofdpijn. Wat blijkt? Zij zagen een significante stijging bij een daling van de luchtdruk. Ook andere onderzoeken noteerden een toename van migraineaanvallen bij een daling in de atmosferische druk.”

Sinussen

Wat kunnen de redenen hiervoor zijn? “Een mogelijke piste is dat onze sinussen er voor iets tussen zitten”, legt Peters uit. “Deze kleine met lucht gevulde holtes kunnen hun balans in druk verliezen wanneer de luchtdruk verandert. Dit kan leiden tot ontsteking en hoofdpijn. Afhankelijk van welke sinusholte aangetast is, verschilt de locatie. Pijn in je voorhoofd, tussen en achter je ogen, in je gezicht of verspreid over de voor- of achterkant van je hoofd … het is allemaal mogelijk. Waar je meer vatbaar voor bent, verschilt van individu tot individu.”

“Behalve de luchtdruk, kan ook een stijging in luchtvochtigheid hoofdpijn veroorzaken via onze sinussen. Een hoge luchtvochtigheid doet de hoeveelheid slijm, die wordt geproduceerd door de sinussen, toenemen. Dat kan verstopping, ontsteking en ongemak in de sinussen veroorzaken, wat vaak leidt tot sinus-hoofdpijn.”

Een andere piste is dat er een link is tussen drukveranderingen in de atmosfeer en drukveranderingen in de bloedstroom van de hersenen. “Als de bloedvaten te fel verwijden door de toename in druk, dan worden alarmsystemen geactiveerd en dat veroorzaakt pijn.”

Tips

Het weer hebben we jammer genoeg nog niet in de hand. En wat je kan doen tegen de hoofdpijn, verschilt ook van persoon tot persoon. Al zijn er een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden, vertelt arts Chris George van het National Health Service in het magazine Glamour.

1. Sommige mensen kunnen gebaat zijn met een pijnstiller. “Maar gebruik niet meer paracetamol dan de aanbevolen hoeveelheid. Vraag dat zeker even na bij je huisarts”, aldus George.

2. Blijf gehydrateerd. Als je te weinig drinkt, kunnen je hersenen ‘uitdrogen’. En da’s nefast voor je hoofdpijn, uiteraard.“Drink minstens 2 liter water per dag”, tipt de huisarts. 

3. Probeer geen maaltijden over te slaan. Je bloedsuikerspiegel keldert als je een tijdje niets eet, waardoor je lichaam hormonen vrijgeeft die je maag doen knorren. Maar dat niet alleen: de hormonen gaan ook je bloeddruk verhogen en je bloedvaten vernauwen. En opnieuw: dat kan je hoofdpijn verergeren. 

4. De verleiding om onder een dekentje in de zetel te kruipen is groot. Toch raadt George aan om te bewegen, en als het kan, te sporten. “Tijdens het sporten maakt je lichaam namelijk endorfines aan, en dat zijn natuurlijke pijnstillers.”