Last van je darmen? 7 x de beste tips voor een blije darmflora

doorNele Annemansop 19/02/2019

Je darmflora heeft een enorme impact op je lichamelijke en mentale gezondheid. Zo kan een onevenwichtige darmflora zorgen voor fysieke klachten zoals dysbiose, leaky gut, prikkelbare darmsyndroom en fibromyalgie, maar ook op mentaal vlak kunnen darmbacteriën goed en slecht werk verrichten, want ze sturen je hersenen aan en dus ook je humeur. Een gezonde darmflora is dus een absolute must. Wij vroegen aan osteopaat en voedingsdeskundige Lynn De Merlier haar beste tips.

© Heikki Verdurme

1. Eet voldoende probiotische voeding, zoals verse yoghurt, kefir, zuurkool en augurken, of neem probioticasupplementen. Probiotica zijn goede bacteriën die een positief effect hebben op de gezondheid van je darmen.

2. Eet voldoende prebiotische voeding, zoals asperges, bananen, broccoli en knoflook, om de goede bacteriën in je darmen een handje te helpen.

3. Neem alleen antibiotica als het echt nodig is en start in dat geval ook meteen met een probioticakuur om je darmflora opnieuw in balans te brengen.

4. Schrap als eerste tarwe uit je voedingspatroon als je vaak last hebt van je darmen. In veel gevallen merk je snel een positief resultaat. Andere voedingsstoffen die de boosdoener kunnen zijn, zijn lactose, fructose en gluten (waaronder tarwe).

5. Laat een bloed- of stoelganganalyse uitvoeren als je vermoedt dat je een voedselallergie hebt.

6. Raak niet in paniek als je een voedselintolerantie blijkt te hebben. Mogelijk is het probleem tijdelijk en kan je het oplossen door het voedingsmiddel waarvoor je intolerant bent een tijdje links te laten liggen en te werken aan de gezondheid van je darmen.

7. Laat je het liefst deskundig begeleiden als je een voedselintolerantie of voedselallergie bij jezelf wil opsporen.

Meer weten? ‘Goesting in gezondheid’ is verschenen bij M-Books (Standaard Uitgeverij) en kost € 24,99. Voor meer info: www.standaarduitgeverij.be.