Last van opvliegers door de menopauze? Laat de zomer maar komen, jij hebt geen last van de warmte!

doorSérélysop 16/05/2018

Het mooie weer is definitief in ons land neergestreken. Helaas geen goed nieuws voor vrouwen in de menopauze, die nog extra last kunnen krijgen van de warmte in de vorm van opvliegers en nachtelijk zweten. Gelukkig kunnen ze er zelf heel wat aan doen!

We zweten omdat ons lichaam overtollige warmte wil kwijtraken. Ons lichaam heeft daarvoor een soort interne thermostaat: onze hersenen regelen de lichaamstemperatuur en het vrouwelijk hormoon oestrogeen speelt daarbij een belangrijke rol. Als de hoeveelheid oestrogeen tijdens de menopauze afneemt, krijgt die ‘thermostaat’ een verkeerd warmtesignaal binnen, zodat je gaat zweten. Met twee vervelende klachten tot gevolg: opvliegers en nachtelijk zweten.

Warmteopwellingen, soms tot 30 keer per dag

Opvliegers zijn warmteopwellingen (de zogenaamde ‘vapeurs’) die opstijgen van de borst naar het gezicht. Je gezicht loopt vaak rood aan en je begint overvloedig te zweten: je voelt je dan ook erg ongemakkelijk. Zo’n opvlieger kan tot 30 keer per dag opkomen en telkens een paar minuten aanhouden.

Zo kan je opvliegers verlichten

• Trek dunne kledingstukken in laagjes over elkaar aan. Zo kan je iets uittrekken als je een opvlieger hebt.

• Vermijd pikant eten, cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee of cola, en ook alcohol, want deze kunnen opvliegers in de hand werken.

• Ook met de juiste ademhaling kan je opvliegers beheersen. Dat doe je zo: adem langzaam en diep in via je neus, zodra je een opvlieger voelt aankomen. Hou je adem 5 seconden in en adem dan weer heel langzaam uit via je neus. De opvlieger zal dan minder heftig zijn.

Nachtelijk zweten, de hele nacht door

Als je slaap vaak onderbroken wordt door nachtelijke opvliegers, kan dat leiden tot slaapproblemen, vermoeidheid en concentratieproblemen. Heel belangrijk dus om je voorzorgen te nemen.

Zo kan je nachtelijk zweten verlichten

• Zorg dat je slaapkamer koel is en verlucht je kamer iedere dag.

• Kies voor beddengoed en nachtkleding van natuurlijke materialen, bijvoorbeeld katoen. Deze materialen ademen goed, waardoor je lichaamswarmte makkelijker wordt afgevoerd. Bovendien drogen ze snel.

• Leg een coldpack onder je kussen voor je gaat slapen. Draai dan je kussen om: zo kan je bij nachtelijke opvliegers voor verkoeling zorgen.

De hulp van een voedingssupplement

Ook een voedingssupplement kan helpen in geval van opvliegers en nachtelijk zweten. Sérélys® bijvoorbeeld, een doeltreffende en volkomen veilige oplossing dankzij het 100% niet-hormonaal werkingsmechanisme. Sérélys is een natuurlijke oplossing op basis van het gestandaardiseerde stuifmeelextract PureCytonin® en kan probleemloos gebruikt worden door alle vrouwen, zelfs in geval van pollenallergie. Voor een optimale werking neem je dagelijks 2 tabletten Sérélys® in, na twee maanden wordt een maximaal effect bereikt. Een doosje bevat 60 tabletten (kuur van een maand). Sérélys® is verkrijgbaar in de apotheek. Sérélys bevat geen gluten of lactose.

Advies op maat

Heb je specifieke vragen over de menopauze? Die kan je stellen aan een verpleegkundig gediplomeerde menopauzeconsulente. Zij zal je persoonlijk en in alle vertrouwelijkheid advies geven. Je kan haar contacteren via

www.serelys.be/nl/menopauzeconsulente. Of misschien wil je wel een infosessie rond menopauze bijwonen? Raadpleeg dan zeker de menopauzekalender op www.serelys.be en schrijf je in op één van de infosessies bij jou in de buurt.