Maak kennis met luteïne, de voedingsstof die je kind slimmer maakt

doorValérie Wautersop 31/10/2019

Het is geen nieuws dat je kind dagelijks voldoende groenten en fruit nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Uit onderzoek blijkt echter dat er ook een bepaalde voedingsstof, genaamd luteïne, bestaat die als belangrijke eigenschap heeft dat ze je kind slimmer kan maken.

Onderzoekers aan de universiteit van Illinois zagen tijdens een studie dat 8 tot 10-jarigen hoge niveaus aan luteïne verbruikten tijdens het uitoefenen van een mentaal uitdagende taak. Uit dat onderzoek bleek dat de pieken in hersenactiviteit tijdens het uitvoeren van dit soort taak kleiner waren bij kinderen met hoge luteïne-niveaus in hun bloed en dat de kinderen in kwestie de taak ook tot een beter einde brachten. 

Dezelfde onderzoekers voerden daarop een tweede onderzoek uit, waarbij ze ontdekten dat kinderen met een hoog luteïneniveau het ook beter deden op standaardtesten, zelfs wanneer er andere factoren (zoals IQ en algemene gezondheid) in aanmerking werden genomen. 

Hoewel er zeker nog meer onderzoek nodig is over het precieze effect van luteïne op de intelligentie van je kind kan het zeker geen kwaad om je kroost van wat extra voeding rijk aan deze stof te voorzien. Je vindt luteïne onder anderen in groene bladgroenten, eigeel en felgekleurde fruit- en groentesoorten, zoals papaya, wortel, rode paprika,…