Minder eten? Bekwaam je in de gastrofysica

doorValérie Wautersop 08/09/2018

Hoe voldaan je je voelt na je ontbijt of vieruurtje heeft vaak minder te maken met wat je at dan met hoe je je daarover voelt. De ervaring van het eten of drinken wordt beïnvloed door een hele reeks factoren, gaande van de muziek op je playlist tot de vorm, grootte en kleur van je bord. Dit concept noemt men ook gastrofysica en er is goed nieuws, want jij kan het hele proces gewoon zelf beïnvloeden. 

1. Gebruik minder suiker in zelfgemaakte desserts, en serveer ze op een wit bord

De kleur van ons bord heeft een invloed op hoe zoet we de smaak van het desbetreffende gerecht beoordelen. Uit onderzoek blijkt dat desserts die op een wit bord geserveerd werden maar liefst 10% zoeter werden bevonden dan hetzelfde dessert dat op een zwart bord werd gepresenteerd. Ideaal dus, want zolang je je dessertje maar op een wit bord serveert kan je er dus 10% minder suiker aan toevoegen. 

2. Ongezonde snack? Eet hem van een rood bord

Wil je minder knapperige, zoute snacks eten? Dan grijp je best terug naar een rood bord of een rode kom. Uit een onderzoek bleek dat mensen maar half zoveel pretzels aten van een rood bord als een soortgelijke testgroep die van een wit bord at. 

3. Hou je kom in je handen

Eén van de grootste struikelblokken bij een dieet is dat we ons na het eten van een kleine portie vaak niet voldaan voelen. Je zintuigen kunnen hierin echter een positieve rol spelen, omdat ze je hersenen ervan kunnen overtuigen dat je wel voldoende hebt gegeten. Ons brein lijkt immers geen onderscheid te maken tussen wat voedsel is en wat eetgerei is. Neem daarom je kom altijd in je handen wanneer je aan het eten bent, en je zult merken dat je sneller een voldaan gevoel krijgt. 

4. Focus op je voedsel

Hoe meer je zintuigen geprikkeld worden door je maaltijd, hoe gelukkiger je je zal voelen wanneer je toch besluit een beetje minder te eten. Verwijder daarom alle afleiding van en rond de eettafel. Dat wil zeggen: niet lezen of tv-kijken tijdens het eten. Adem ook goed de geur in van je maaltijd, want ook die prikkels zullen ervoor zorgen dat je brein sneller het signaal doorgeeft dat je voldaan bent. 

5. Visualiseer dat je aan het eten bent voor je toetast

Heb je -net zoals wij- een zwak voor chips? Visualiseer jezelf terwijl je een hele zak leegeet alvorens je de zak opentrekt. Onderzoekers zijn ervan overtuigd dat jezelf visualiseren dat je een bepaald voedingsmiddel eet er vaak voor zorgt dat je er op termijn minder zin in hebt.