Slik jezelf gezond: een vitamine voor elke leeftijd

doorValérie Wautersop 06/03/2018

Een multivitaminepreparaat is nooit een slecht idee. Maar wil je toch liever focussen op de juiste vitamines voor jouw leeftijd, dan geven wij je hieronder graag een handig overzicht van wat je wanneer neemt. 

Rond de 30 

Rond deze leeftijd proberen vele vrouwen zwanger te worden. Is dat ook jouw plan? Dan is het belangrijk om zeker foliumzuur te nemen. Dit vermindert niet alleen het risico op een handicap bij je ongeboren kind, maar heeft ook voor jou vele voordelen. Foliumzuur vermindert bijvoorbeeld het risico op een hartaanval of een beroerte. 

Heb je geen plannen om zwanger te worden en ben je aan de pil? Dan is het een goed idee om zink en magnesium in te nemen. Sommige varianten van de pil hebben immers de bijwerking om je lichaam van deze mineralen te ontdoen. 

Rond de 40

Vitamine D is belangrijk voor iedereen, maar vooral wanneer je de 40 nadert is het een goed idee om jezelf ervan te vergewissen dat je er wel voldoende van inneemt. Een tekort aan deze vitamine gaat vaak gepaard met ziektes die rond deze leeftijd vaak voor het eerst opduiken zoals osteoporose, hart- en vaatziekten en zelfs kanker.

Rond de 50

Rond de leeftijd van 50 jaar wordt vitamine B12 over het algemeen minder goed door het lichaam geabsorbeerd. Daarom is het belangrijk om wat extra van deze vitamine in te nemen. 

60+

Na de menopauze is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende Kalium binnenkrijgt. Deze vitamine zorgt er namelijk voor dat je risico op een beroerte aanzienlijk kleiner wordt. Ook Omega 3 is een goede vitamine om nu in te nemen, omdat ze de symptomen van artritis vermindert.