Snurken is slecht voor je gezondheid (maar dit doe je eraan)

doorSophie Vereyckenop 23/03/2020

Knorren, ronken, bomen zagen, ... er zijn tal van namen om het fenomeen snurken te beschrijven. We doen het allemaal wel eens als we verkouden zijn, maar sommige mensen zijn chronische snurkers. En dat is niet alleen slecht voor de nachtrust van hun bedpartner, maar ook voor hun eigen gezondheid.

Hoe komt het eigenlijk dat we snurken? Wel, wanneer we slapen, verslapt onze tong en zal die een gedeelte van de keelholte erachter bedekken (dit wordt nog erger wanneer je op je rug ligt). Daardoor wordt de luchtweg tussen de neus en de stembanden vernauwd, en krijgen we dus die nachtelijke, melodieuze geluiden.

Maar liefst een derde van de snurkers krijgt na verloop van tijd problemen met zijn of haar gezondheid. Dat komt omdat de luchtweg gedeeltelijk wordt afgesloten, waardoor er minder zuurstof in het bloed terechtkomt. En dat kan op lange termijn cardiovasculaire klachten opleveren. Bovendien laten maar erg weinig snurkers zich behandelen. In de eerste plaats omdat ze niet weten dat ze aan aandoening hebben, maar ook omdat de arts bij hart- en vaatziekten vaak niet meteen aan snurken denkt als de oorzaak.

Wat kan je zelf doen tegen snurken?

1. Draag compressiekousen

Je ziet ze vaak op vliegtuigen of bij lopers: compressiekousen geven een lichte druk op je voeten en enkels waardoor de bloedcirculatie verbetert. En ze zouden volgens onderzoek van de universiteit van Toronto ook helpen tegen snurken. Snurkers die overdag compressiekousen droegen, hadden de helft minder slaapverstoringen dan de andere snurkers.

2. Eet juist

Je avondmaal heeft een invloed op je snurkprestaties. Wie twee uur voor het slapengaan nog een zware maaltijd naar binnenspeelt, zet meer druk op zijn of haar longen, waardoor je ademhaling oppervlakkiger wordt. Daardoor zal je sneller beginnen ademen, waardoor er meer lucht circuleert en de kans groter is dat je snurkt. Eet dus vroeg genoeg, of kies 's avonds voor lichte kost.

3. Leer zingen

Je hoeft geen tweede Adele te worden, maar tijdens de zangles trainen we spieren in onze keel die we anders zelden gebruiken. Wanneer die spieren sterker worden, zal het snurken verminderen. 'Door dagelijks te zingen daalt de frequentie en de intensiteit van het snurken,' legt wetenschapper Malcolm Hilton uit, die het onderzoek uitvoerde in opdracht van de Britse Exeter University.

4. Koop een nieuw kussen

Wie weet ben je van nature geen snurker, maar zijn je luchtwegen gewoon verstopt omwille van een andere reden: allergieën bijvoorbeeld. Wanneer heb je voor het laatst je kussen vervangen of gewassen? Juist ja. De kans bestaat dat jij gewoon allergisch bent voor huisstofmijt en dat het probleem met een nieuw kussen al meteen van de baan is.

5. Probeer de tennisbal-truc

Snurken gaat vaak hand in hand met op je rug slapen. Dat komt omdat je tong naar achteren in je keel valt wanneer je slaapt, en de luchtwegen zo geblokkeerd worden. In dit geval kan de tennisbal-truc helpen: naai een tennisbal in een oud T-shirt. Daardoor wordt het erg ongemakkelijk om op je rug te slapen, en zal je automatisch op je zij liggen. Dat hoef je trouwens niet voor altijd te doen: na een paar weken voelt slapen op je zij waarschijnlijk al zo vertrouwd aan, dat je die tennisbal achterwege kan laten.