Strakke bovenarmen in 10 minuten? Dit zijn de beste oefeningen

doorSophie Vereyckenop 05/04/2019

We zitten de hele dag: op het werk, in de auto, in onze zetel. We kunnen dan ook allemaal wat meer beweging gebruiken. Geen flauw idee wat je moet doen in de sportschool, geen inspiratie of simpelweg geen tijd? Geen excuus. Samen met mind & body coach Axelle trakteren we je elke week op een snelle sportvideo waar je bitter weinig voor nodig hebt. Tenzij wat motivatie.

Van ronde billen tot een platte buik: we gaan massaal aan de squats, lunges, sit-ups en crunches. Maar in al dat enthousiasme durven we onze armen al eens vergeten. En laten die armspieren nu niet louter mooi zijn, maar ook handig wanneer je enkele kilo's boodschappen moet versleuren, of gewoon de vuilniszakken buitenzet. En met deze oefeningen worden dat binnenkort klusjes van niets. Beloofd.

Wat? Work-out voor je bovenarmen
Waar? In de fitness of thuis
Hoe lang? 3x15 herhalingen, 1 minuut rust

Tricep cable extension

Toegegeven, de kans is klein dat je thuis een gelijkaardig apparaat hebt staan, dus voor deze zul je echt wel naar de fitness moeten. Axelle: 'Hou je ellebogen zo dicht mogelijk tegen je lichaam, en zorg dat ze niet te ver naar voren of achteren uitsteken. Sta met de knieën gebogen, je billen steken lichtjes uit naar achteren en hou je bovenlichaam mooi recht. Trek de bar naar beneden, en zorg dat je onderaan je polsen uitdraait. Zo worden je triceps extra hard aangespannen.'

Tricep dumbbell extension

Een mooie variant die je wel thuis kan doen, is de dumbbel extension. Heb je geen gewichten? Dan kan een flesje water ook dienst doen. 'Begin met je arm gestrekt in de lucht, en ga vervolgens in een hoek van 90 graden naar beneden, totdat je met je gewicht de andere schouder kan tikken. Dan pas ga je terug omhoog. Let ook op dat je traag naar beneden gaat, en snel weer opkomt. Doe deze oefening aan beide kanten.'

Tricep dips

Heb je de vorige oefeningen goed uitgevoerd? Dan zal je deze ongetwijfeld voelen branden. Bovendien kan je de oefening ook makkelijk thuis doen. Het enige wat je nodig hebt, is een stoel. Axelle: 'Plaats je polsen zo dicht mogelijk tegen elkaar, zo zet je vooral je triceps aan het werk en worden je schouders en borst minimaal belast. Lukt dat in het begin nog niet zo goed? Geen paniek, naarmate je sterker en flexibeler wordt, zal je je polsen steeds dichter kunnen zetten.'

Nog niet voldoende work-outinspiratie? Axeela the Lifting Lioness kan je volgen op Instagram. Meer informatie vind je ook op haar website en YouTube-kanaal.