Uitgetest: Japans anti-aging geheim met uienthee. Dokter Servaas Bingé licht toe

doorRedactieop 13/03/2021

Toegegeven, thee van ajuinen klinkt niet superappetijtelijk. Maar volgens een dermatoloog en haar 72-jarige mama (die beiden een huid hebben om jaloers op te zijn) is het een gouden combo. Thee van ajuinenschil zou huidveroudering tegengaan, een jeugdige gloed opleveren en tal van andere gezondheidsvoordelen. Zever of niet? Redactrice Marie is sceptisch, dus ging ze raad vragen aan dokter Servaas Bingé, auteur van het boek ‘Immuniteit: versterk je weerstand’ én deed de smaaktest.

Mamina Turegano is een dermatoloog met Japanse roots die op haar sociale media tips deelt rond huidverzorging. Op Instagram leverde dat haar al 115.000 volgers op. In een recente serie op TikTok deelt ze familiegeheimen voor een mooie huid. De ster van die video’s? Turegano’s 72-jarige, Japanse mama Michiko, die een huidje heeft waar het gros veertigers zelfs jaloers op zou zijn. Een van de meest opvallende anti-aging tips die ze deelt: thee van ajuinenschil. 

“Ajuinenschil heeft zoveel gezondheidsvoordelen”, zegt Michiko in de video. En dat wordt bevestigd door de Belgische arts Servaas Bingé: “Ajuinen hebben inderdaad heel wat gezondheidsvoordelen en worden al eeuwenlang gebruikt. De farao’s in Egypte kregen zelfs ajuinen mee in hun graf, nadat ze gestorven waren.”

Heilzame ajuin

Waar zijn die gezondheidsvoordelen aan te wijten? “Ajuinen bevatten veel polyfenolen en die hebben een heilzame werking. Polyfenolen zijn antioxidanten”, zegt Bingé. “En antioxidanten zijn stoffen met een enorm belangrijke functie: ze vangen vrije radicalen. Ons lichaam verbruikt namelijk zuurstof en daarbij komen vrije radicalen vrij die onze cellen (en het het DNA en de eiwitten die rond en in onze cellen zitten) kapotmaken. Het is de taak van antioxidanten om die vrije radicalen tegen te houden.”

“Kortom: antioxidanten beschermen ons lichaam tegen verouderingsprocessen en verkleinen het risico op hart- en vaatziekten. Hoe meer we ervan opnemen, hoe beter dus. Ajuin is een uitstekende bron van antioxidanten, maar je vindt ze bijvoorbeeld ook terug in olijfolie en rode bosvruchten. Daarnaast zitten er in ajuinen ook heel veel micronutriënten: vitamine B, vitamine C, heel veel kalium, fosfor, calcium , ... Hierdoor hebben ze ook een goede werking op onze botten en gewrichten.”

En het effect op onze huid? “Als je veroudert en rimpels krijgt, betekent het dat de elasticiteit van je huid aan het verminderen is. De huid is de spiegel van onze inwendige gezondheid: verouder je aan de buitenkant, dan gebeurt dat ook vanbinnen. Hoe gezonder iemand is, hoe stralender zijn of haar huid zal zijn. Natuurlijk kan je dure crèmes smeren, maar de beste strategie is om je huid van binnenuit te voeden met onbewerkte, natuurlijke, kleurrijke voeding.”

Allemaal aan de thee van ajuinenschil dus? “De schil van groenten en fruit bevat inderdaad de meeste gezonde stoffen. Bij het warm maken van ajuinenschil zal een deel van de polyfenolen waarschijnlijk in het water van je thee terechtkomen. Maar”, zegt dokter Bingé, “in principe zijn ajuinen rauw het gezondst. Naarmate je de voeding bewerkt, stoomt of kookt, gaat er altijd een deeltje van de stoffen verloren.”

Uienthee stap voor stap

1. Was de schillen grondig (laat eventueel een paar uur op voorhand drogen in de zon)

2. Breng water aan de kook in een pot op het vuur en doe de schillen erin.

3. Laat 15 tot 30 minuten sudderen. 

4. Zeef de schillen uit het brouwsel. Je uienthee is nu klaar om gedegusteerd te worden.

Smaaktest

Natuurlijk wil jij nu weten of uienthee effectief zo onsmakelijk is als we anticipeerden. Ik offer mezelf op, nadat het brouwsel een halfuurtje gesudderd heeft en doe de smaaktest. En heel eerlijk? Het is zo slecht nog niet. Het eerste dat opvalt is dat de thee een stuk minder scherp smaakt dan je zou verwachten. Ja, het drankje proeft naar ajuin, maar de smaak - die doet denken aan bouillon - is niet overheersend of slecht. Er is wel een bitter nasmaakje, maar ook dat wringt niet echt tegen. 

Vies is het al bij al niet. Wel is het iets helemaal anders dan de gebruikelijke kamille- of rozenbottelthee. Zoetebekken zullen van dit drankje waarschijnlijk niet blij worden, maar ik las online dat je citroen of honing aan het brouwsel kan toevoegen om de ajuinsmaak te maskeren. Voor mij kan het er alleszins nog mee door zonder smaakmakers. 

Voor ik het weet is mijn grote tas leeg, en het smaakt zelfs bijna naar meer. Bijna. Mijn eindconclusie: door alle voordelen die het drankje met zich meebrengt, is de specifieke smaak van uienthee slechts een kleine prijs om te betalen. Ik heb het er best voor over, en ik weet wat ik in de toekomst zal doen met mijn ajuinenschillen.