Vaak last van een candida-infectie? Zo voorkom je ze op een natuurlijke manier

doorNele Annemansop 13/06/2018

Het zwemseizoen is ingezet, maar samen met die natte badkleding en zonneschijn komt een minder aangename zomerbijwerking: gistinfecties, ook wel schimmelinfecties genoemd, meestal veroorzaakt door de gist candida. Maar hoe weet je nu of je last hebt van een schimmelinfectie en vooral: hoe kan je ze voorkomen?

Hoe weet je of je last hebt van een gistinfectie?

Een van de belangrijkste symptomen van een gistinfectie is jeuk. Dan moeten je voelsprieten meteen alarm slaan. Daarnaast kan ze ook gepaard gaan met dikke, brokkelige vaginale afscheiding, branderigheid, irritatie, rode opgezwollen schaamlippen en pijn bij het vrijen. Die symptomen moeten evenwel niet aanwezig zijn om te spreken van een gistinfectie.

Hoe wordt een candida-infectie behandeld?

Een candida-infectie kan zowel oraal als vaginaal behandeld worden met medicatie. Die werkt erg effectief, maar onthoud ook dat er andere infecties en aandoeningen jeuk, roodheid en irritatie kunnen veroorzaken. Als je niet zeker weet of je een gistinfectie hebt, raadpleeg je dus het best je arts.

Wie vaak last heeft van een gistinfectie, weet hoe lastig die kan zijn. Het goede nieuws is dat je al allerlei dingen kan doen om schimmelinfecties te voorkomen.

1. Beperk suiker en bewerkte koolhydraten

We leven allemaal met wat gist in ons lichaam en op zich is dat geen probleem. Maar soms kan die gist ook beginnen te woekeren. Als er dan te veel gist in ons lichaam aanwezig is treden er symptomen op. Helaas is gist dol op suiker en geraffineerde koolhydraten. Gevolg? De gist begint te groeien zodra je er te veel van eet. Wie regelmatig frisdrank, gezoete koffie, snoep, koekjes en cake nuttigt, heeft dus meer kans om last te hebben van een gistinfectie. Probeer daarom zoveel mogelijk toegevoegde suikers te schrappen uit je menu en kijk of je nog last hebt van symptomen. Sommige vrouwen beperken ook beter fruitsappen, brood en pasta. Weet dat er ook in alcohol suiker zit en het belangrijk is om je alcoholconsumptie te verminderen als je vaak last hebt van gistinfecties.

2. Vermijd antibiotica

In onze darmen leven tal van goede bacteriën die we nodig hebben om ons te beschermen tegen allerlei infecties. Maar als je antibiotica neemt om van een infectie af te raken, worden ook veel van die goede bacteriën vernietigd. Daardoor kunnen slechte bacteriën en gisten de overhand nemen en ongewenste symptomen gaan veroorzaken. Neem daarom alleen antibiotica als het écht nodig is en overleg altijd met je arts of er nog andere opties zijn om van een infectie af te komen.

3. Neem probiotica

Probiotica zijn goede bacteriën die je vindt in gefermenteerde voeding zoals verse yoghurt, kefir en kimchi of via supplementen kan innemen. Zij houden niet alleen je darmflora in evenwicht, maar houden ook je immuunsysteem op peil. Daarnaast zijn er probiotica op de markt die speciaal ontwikkeld zijn om je vaginale flora gezond te houden. Zoek daarbij naar de preparaten met lactobacillus rhamnosus.

4. Vergeet de basisregels niet

Kies voor katoenen ondergoed in plaats van synthetisch, gebruik geen intieme gels of sprays, geparfumeerde inlegkruisjes of vochtige doekjes, slaap zoveel mogelijk zonder slip, en vermijd spannende kleding zoals strings, skinny jeans en strakke sporttenues. Was je vulva ook alleen met wat lauw water en gebruik daarbij geen washandje. Hou er tot slot een gezonde levensstijl op na. Een gevarieerd voedingspatroon, voldoende vitamine D, niet roken … allemaal maken ze niet alleen jou fitter en sterker, maar ook het intiemste deel van je lichaam.