Vaak last van snackaanvallen? Dit is wat je eraan doet

doorNele Annemansop 27/04/2019

Stress op het werk, vermoeidheid, een slechte dag: het zijn maar enkele triggers die je het ene na het andere koekje doen verslinden. Wij vroegen raad aan Claudia Van Avermaet hoe je die eetbuien weer onder controle krijgt.

Claudia Van Avermaet voedingscoach en auteur van het boek ‘Power Boost’: ‘Bij eetbuien kunnen je hormonen een beetje uit balans zijn. Ghreline is het hormoon dat je eetlust stimuleert, terwijl leptine aan je lichaam het signaal geeft dat je genoeg hebt. Die hormonen werken samen om je hongergevoel in balans te houden. Stress, te weinig slaap, je menstruatie kunnen je hormonen dan in de war brengen, waardoor je zin krijgt in McDonalds, een donut, Oreo’s of een grote zak M&M’s op de bank. En hoe meer suikers je dan eet, hoe meer onbalans er is, waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt en blijft eten. Voeding is ook emotie. Toen je nog klein was, kreeg je al een snoepje als je flink was. Je mama gaf je iets zoets. Dat aangeleerde gedrag is er nog altijd. Nu nog belonen we onszelf met een lekker stuk chocoladecake of een pakje koeken en niet met een wortel of komkommer, zeker na een lange stressvolle dag. Het is jouw moment en je wil jezelf verwennen. Je verliest de controle en eet verder.’

‘Probeer daarom te zondigen met dingen die wel goed voor je zijn. Koop koekjes zonder geraffineerde suiker of maak je koekjes zelf met natuurlijke ingrediënten. Dat zorgt ervoor dat je lichaam ze beter verteert en dat je minder gaat verlangen naar andere cravings. Of probeer een van deze tips:

* Doe een yogasessie, lees een goed boek of neem een warm bad met lavendelgeur.

* Doe wat water en een druppel pepermuntolie in een diffuser en laat de geur in je huis verspreiden. Pepermunt helpt namelijk niet alleen bij darmklachten maar ook tegen snack attacks. Of drink heerlijk verse muntthee. 


* Na een drukke dag kan voeding met extra magnesium zorgen voor ontspanning. 


* Eet pompoenpitten, bananen, spinazie (maak er een smoothie van), havermout, zalm, amandelen. 


* Herken je gevoelens. Natuurlijk voel je je direct gelukkig na die zak chips of M&M’s, maar dat duurt helaas maar een even ... 


* Slaap voldoende. Vaak raakt je bloedsuikerspiegel uit balans als je te weinig geslapen hebt.

* Eet voldoende groenten en fruit om je eetbui tegen te gaan.


* Neem een powermoment: adem rustig drie tellen in en drie tellen uit en vraag je af: heb ik honger of gewoon zin in zoet?

* Eet zoet, maar let op met suiker. Kies voor de natuurlijke zoete smaak van wortelen, fruit, havermout, dadels en bessen. Je lichaam heeft maar weinig suiker nodig en gefrituurde voeding, frisdranken, taart, snoep, ijs, tarwe... zijn voedingsmiddelen die jouw lichaam sterk verzuren. Eet je te veel verzurende producten, dan zal je lichaam extra mineralen uit jouw botten halen om de zuurtegraad van je lichaam weer in balans te brengen. Hoe zuurder jouw lichaam, hoe meer klachten je krijgt en hoe minder energie je lichaam zal hebben.

* Ook regelmatig sporten, mentale work-outs en ademhalingsoefeningen kunnen helpen.'

Meer weten? ‘Power Boost’, Claudia Van Avermaet (Lannoo, € 24,99).