Verlost van je frisdrankverslaving: 6 tips van diëtist Michaël Sels

doorRedactieop 21/04/2021

Dat frisdrank ongezond is, lijkt klaar als een klontje. Toch vinden we het maar moeilijk om de cola en co te laten staan. De Belgen stan zelfs in de top vijf van grootste frisdrankdrinkers van Europa, met meer dan 124 liter per inwoner per jaar. Dat merken we ook aan onze buikomtrek. Afkicken van de prik doe je zo!

Michaël Sels, chef-kok en hoofddiëtist in het UZA: ‘Frisdranken – inclusief de lightversies – leveren geen positieve bijdrage aan onze gezondheid: ze dienen louter om eten leuk en lekker te houden. Beperk je consumptie daarom tot maximaal een halve liter per dag.’ Maar hoe krijg je dat voor elkaar? De diëtist geeft advies:

• Hou een drankdagboek bij
‘Op die manier breng je jouw wekelijkse consumptie heel makkelijk in kaart. Het drukt je ook met je neus op de feiten: een gemiddeld blikje frisdrank van 330 milliliter bevat zo’n 140 calorieën. Als je er zo vier in een dag drinkt, staat dat gelijk aan een extra maaltijd.

• Verbreek het automatisme
‘Als frisdrank binnen handbereik is, grijpen we er vaak onbewust naar. Heb je dorst? Probeer dan eerst een groot glas water te drinken. Maak daar je nieuwe gewoonte van.’

• Zoek caloriearme vervangers ... maar laat je niet misleiden
‘Tegenwoordig heb je naast de klassieke frisdranken ook een ruim scala aan smaakwaters en andere minder gesuikerde opties. Helaas profiteren slimme marketeers van die trend: met mooie, maar loze claims geven ze bepaalde limonades een gezond imago. Lees daarom altijd de etiketten en kies voor caloriearme vervangers. Kijk goed op de ingrediëntenlijst: glucose, fructose, galactose en sucrose zijn allemaal synoniemen voor suiker.
Smaakwater kan je ook makkelijk zelf maken, door verse kruiden, komkommer of fruit aan je water toe te voegen.’

• Breid je smaakpalet uit
‘Drink je cola omdat thee of koffie je te bitter is? Wel, tegenwoordig vind je ook daar veel varianten in. Van thee in alle kleuren van de regenboog tot koffie met haver-, soja- of amandelmelk: probeer het uit, en laat je verrassen.’

• Zorg voor structuur

‘Als je rammelt van de honger, is het moeilijk om gezonde keuzes te maken. Ons brein wil dan maar twee dingen: suiker en vet. Grote honger – en bij uitbreiding dorst – voorkom je door voldoende structuur te houden in je eetpatroon. Drink regelmatig een glas water en hou je aan drie maaltijden en twee tussendoortjes per dag.’

• Kijk verder dan de cola
‘Zeggen dat frisdrank ongezond is, dat is als een open deur intrappen. Dat fruitsap en smoothies vergelijkbare suikerbommen zijn, is veel minder geweten. Idem wat de hippe koffieshakes betreft die je haalt bij grote Amerikaanse ketens: met zo’n latte macchiato met een flinke toef slagroom en drie siroopjes heb je al snel het equivalent van zes boterhammen binnen.’

Meer lezen? Ons meinummer ligt NU in de winkel.