Vitamine D en winter zijn geen vrienden van elkaar!

doorRedactieop 25/11/2019

Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je vanzelf voldoende vitaminen binnen. Toch? Voor het merendeel van de vitaminen (en mineralen) klopt dat inderdaad, maar bij vitamine D ligt het anders. Voor de aanmaak van deze vitamine heb je namelijk zonlicht nodig. Jammer dat de zon zich nu zo weinig laat zien, want hoe voorkom je dan een tekort?

Je vindt vitamine D vooral in vette vis, dus als je geregeld makreel, haring of zalm op het menu zet, ben je al goed bezig. Maar... de hoeveelheid vitamine D in deze vissoorten is lang niet voldoende om de door de Hoge Gezondheidsraad aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van minstens 10 microgram te halen. Je hebt méér nodig dan een moot vis! Zoals: elke dag een half uur zon, bij voorkeur tussen 11 en 15 uur, met het hoofd, de handen en armen onbedekt, anders is er niet voldoende contact met de zon. En dan nog, want van oktober tot maart heeft de zon onvoldoende kracht. Dan ligt de uv-index onder de 4, waardoor je huid geen vitamine D aanmaakt. Geen wonder dat een tekort aan vitamine D in de winter steeds op de loer ligt!

Wintervoorraad zon

Hoeveel vitamine D je aanmaakt, is van een aantal factoren afhankelijk. Zo maakt een oudere huid minder vitamine D aan dan een jongere, en maakt ook een donker getinte huidskleur veel minder vitamine D aan dan een lichte huid. Ook zwangere vrouwen en zij die in de menopauze zitten, hebben snel een vitamine D-tekort. Wie in de zomer veel in de zon is geweest, heeft een (kleine) reserve, maar dit is niet genoeg als wintervoorraadje. Bijna iedereen kan in de winter dus een extra portie vitamine D gebruiken. Om een tekort te voorkomen, is het verstandig om in de donkerste maanden van het jaar een voedingssupplement te slikken. Maar hoe weet je welk supplement je moet kiezen?

Van harte aanbevolen: kuur met dagelijkse inname

Een kuur met dagelijkse inname zorgt voor een constante bloedwaarde en dat is te verkiezen boven een stootkuur die een tijdelijke piek in je vitamine D-bloedwaarde veroorzaakt. Het supplement Fultium vitamine D3 zorgt voor een stabiele concentratie in het bloed zonder jojo-effect. Omdat de pilletjes op oliebasis zijn, en vitamine D3 vetoplosbaar is, worden ze door het lichaam beter opgenomen. En last but not least: elk pareltje is goed voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 20 microgram of 800 I.E. Je dagelijkse dosis zon in één blauw pilletje: ideaal!

Fultium vitamine D3 is een voedingssupplement, verkrijgbaar in elke Belgische apotheek. Elk doosje bevast 90 capsules (3 maanden kuur). Fultium vitamine D3 is geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar.

Meer informatie op hier.