Voor eens en voor altijd: 5 ongezonde gewoontes aangepakt

doorBirte Govartsop 07/03/2019

Weinig water drinken, nagelbijten, te laat gaan slapen ... Toegegeven: het is niet altijd makkelijk om ongezonde gewoontes af te leren. Gelukkig helpen wij je in dit artikel op weg!

Gewoonte 1: je zit te veel neer

Stel op je smartphone een alarm in dat je er om de dertig minuten aan herinnert even te bewegen. Daarmee bedoelen we - uiteraard - niet dat je elk half uur vijftig sit-ups moet doen. Een document van de printer halen of zélf naar de koffieautomaat lopen in plaats van er eentje te laten meebrengen door een collega is meer dan voldoende. Extra voordeel: af en toe rechtstaan zorgt er ook voor dat je alert blijft.

Gewoonte 2: je drinkt niet genoeg water

Vul 's ochtends een grote hervulbare fles met water en zet die op je bureau. Drink de fles leeg tegen het einde van je werkdag. Het klinkt héél simpel, maar is veel effectiever dan elk uur naar de waterdispenser lopen, want dat vergeet je sowieso.

Gewoonte 3: je bent een nagelbijter

Hier is het heel belangrijk dat je nagaat wannéér je precies op je nagels bijt. Doe je het vooral wanneer je stress hebt? Of wanneer je aan het bellen bent? Sta stil bij je gedrag en vervang het nagelbijten door een andere, gezondere gewoonte, zoals een kauwgom nemen of in een stressbal knijpen. Dit zal in het begin niet eenvoudig zijn, want je moet een onbewuste gewoonte veranderen in een bewuste gewoonte, maar je zal merken dat je na verloop van tijd wéét wat je triggert om te gaan nagelbijten en zo kan je het ook veel beter aanpakken.

Gewoonte 4: Je eet zonder erbij na te denken

Houd een paar weken een eetdagboek bij. Wat valt je op? Ga je bijvoorbeeld extra veel snoepen wanneer je stress hebt? Leer net als bij de vorige gewoonte patronen te herkennen en ga voortaan op een andere, gezondere manier om met situaties die je triggeren.

Gewoonte 5: Je slaapt te weinig

Als je op regelmatige basis te laat gaat slapen, is de oplossing eenvoudig: kruip op tijd in je bed! Is dat niet het geval, maar kan je de slaap niet vatten? Dan kan het helpen om minder cafeïne te drinken. 'No shit, Sherlock', horen we je denken, maar wist je dat zelfs een tas koffie 's ochtends invloed kan hebben op je slaap? Probeer ook (te veel) alcohol te vermijden en verban je smartphone uit je slaapkamer.